Knip in de Molenstraat | schetsboek van Ede

Als het hebt over planologische missers van de gemeente Ede, dan kun je er in het centrum zo vijf grote vinden. Eén van die fouten betreft de volledige afbraak van de bebouwing van de Molenstraat en het verbreden ervan. Zie hierover bij 'Planologische Missers' Zit je een ijsje te eten of te dineren langs deze drukke weg, dan is het direct duidelijk dat hier iets niet klopt. De benzine- en dieseldampen komen je hier tegemoet. De weg wordt ook veel gebruikt om te flaneren (met de auto), alsof het hier een zeeboulevard betreft. Mijn oplossing hiervoor is simpel: zet een knip ter hoogte van de parkeergarages en je zal zien hoe dit een mooi wandelgebied zal worden. Alle foto's: (c) Allard Bijlsma. Disclaimer: de beschreven 'knip' betreft een persoonlijk plan en is niet gebaseerd op enig al bestaand plan.


Huidige situatie

In de jaren'60 was de Molenstraat een zeer smalle straat, die het dorp Ede verbond met de buurt Veldhuizen. De verplaatsing van het marktplein en het idee dat alles toegankelijk moest zijn met de auto, zorgde vanaf einde jaren '60 voor een volledige kaalslag hier en een verbreding van de weg. Langs dit deel van de Molenstraat is geen oorspronkelijke bebouwing meer te vinden. Hier bevindt zich ook de toegang tot de grote parkeergarage onder het Marktplein.

Boven de auto-ingang vind je het terras van ijssalon Bernardo's en Go Asian, waar je Thaise noodles kunt afhalen. Langs de weg zijn hier ook enkele restaurants te vinden. Ze hebben allemaal hetzelfde probleem: herrie en stank van de hier passerende (vracht)auto's. Deze plek is een lokker voor toeristen, maar die treffen hier niet Ede op zijn best aan. Mijn plan betreft een simpele ingreep die hier een oplossing voor biedt: een knip.

In mijn plan wordt dit gedeelte geheel autovrij. De parkeergarage blijft wel toegankelijk. Het lelijke beton van de ingangen van de parkeergarage wordt 'bekleed met planten' en zo 'vergroend'. Het straatvrije nieuwe wandelgebied wordt voorzien van verkoelende bomen en een duidelijke looproute.

In mijn plan wordt dit gebied meer een voetgangersgebied. Auto's kunnen hier niet meer komen. Je kunt hier straks heerlijk rustig zitten.

De lelijke ingang van de parkeergarage vraagt om een stukje groene aankleding. Ook bovenop de betonnen randen komt groen.


Het plan

De wijk rond de Notaris Fischerstraat is nu al voornamelijk toegankelijk per auto vanuit het noorden. Dat blijft zo, maar ook de ingang van de Notaris Fischerstraat wordt nu voor auto's afgesneden. Tot aan de Posthoornstraat wordt dit deel autovrij. Ter hoogte van het huidige terras van Bernardo's, wordt de Molenstraat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het gebied wordt bij het Marktplein getrokken. Hier kun je straks rustig eten en drinken. Auto's die de 'knip' naderen kunnen nog wel in en uit de parkeergarage rijden. Alle andere verkeer moet omkeren, via de omkeerlussen die er nu al liggen. Verkeer dat vanuit de Raadhuisstraat naar de Molenstraat wil en vice versa, kan gebruik maken van de N224 en Proosdijerveldweg, die daarvoor ook zijn bedoeld. De in- en uitgang van de parkeergarage wordt vergroend, met klimplanten langs de wanden en bloembakken op de randen. Langs de Molenstraat komen tientallen nieuwe bomen, die zullen gaan zorgen voor meer koelte hier in de zomer.


Op de kaart

Uitleg bij de kaart: blauw= auto's die de Markt naderen, moeten óf naar de parkeergarage (= rood) of terugbuigen naar waar ze vandaag kwamen. (1)= knip in de Molenstraat, ter hoogte van het huidige terras van Bernardo's, (2)= hier rijden alleen auto's naar en van de parkeergarage, (3)= hier kunnen de auto's omkeren en teruggaan.


Impressie van de vergroende ingang van de parkeergarage. Bron: AI-gegenereerd.

Impressie voor de invulling van de nieuwe ruimte zonder auto's. AI-gegenereerd met Bing DALL-E.

Impressie van de ontstane ruimte waar je een ijsje of een Thaise snelle hap kunt gaan nuttigen, zonder dat de auto's tussen de mensen door rijden. Bron: AI-gegenereerd.


Toegankelijkheid Cultura

In de rubriek 'Planologische Missers' heb ik aandacht besteed aan de fout om Cultura te bouwen op de plek waar het nu staat. Eén van de problemen is de toegankelijkheid voor wie slecht ter been is. In mijn 'knipplan' wordt het mogelijk met de auto een lus te maken in het straks doodlopende deel van de Molenstraat (2) (donkerblauw). Alleen de parkeergarage blijft toegankelijk (3) (felblauw). Hierdoor ontstaat de mogelijk bij (1) een lange parkeerstrook te maken, waar mensen kunnen in- en uitstappen en ook taxi's kunnen parkeren. Let op: dit is puur een plan van mij en is niet gebaseerd op echte plannen van de gemeente!

Impressie van zo'n in- en uitstapstrook langs de Molenstraat. Bron: Bing DALL-E (AI). 


Wat te doen met de buslijnen hier?

Door de knip rijden nu twee lokale bussen: lijn 1 en lijn 2. Waar ze ook rijden, ze geven altijd overlast. Ik leid ze om via Molenstraat - Bunschoterweg - Verlengde Amsterdamseweg - Amsterdamseweg en Telefoonweg. Bij (1) wordt de knip uitgevoerd. Idealiter wordt het busvervoer met grote dieselbussen ook snel vervangen door iets kleinere elektrische bussen of bussen die op waterstof rijden. 

Impressie van een waterstofbus die én kleiner is én weinig geluid maakt. Kleinere bussen zijn duurder als je het omrekent naar chauffeurskosten, maar de huidige grote bussen zitten nu zelden vol. Bron: Bing DALL-E (AI).