Communicatie

'Communicatie is een vak'. Het lijkt allemaal heel simpel, maar in Ede snapt men bijvoorbeeld niet dat duizenden inwoners, tijdens het plaatsen van de Westtunnel, dagelijks naar de Bouwcam keken en dan 's avonds even op de fiets langs wipten en heel graag (de meesten zijn ouderen) even hadden willen kunnen zitten. Of informatie hadden gevonden op de locaties. Of minimaal antwoorden op hun vele vragen. De Bouwcam is inmiddels alweer uit en daarmee ook het dagelijkse online 'uitje' van vele Edenaren. "Weet u waarom de Bouwcam geen beeld meer geeft"? Zitten op de kijklocaties is er niet bij. Er wordt gesproken over "koffie zou lekker zijn" (zoals in 2023 heel even bij de Frisokazerne).


De meeste kijkers zijn trots op wat er gebeurt rond het station en wil dat graag aan elkaar kwijt. Sommigen stonden de afgelopen weken uren aan het einde van de Stationsweg te kijken. Velen kwamen dagelijks weer terug. Ik heb tientallen kijkers gesproken en vrijwel iedereen had het over de slechte communicatie rond het project. Met een nieuwsbrief (met meestal flinke fouten en onduidelijkheid over data en uren) op een site kom je er niet. Schoolvoorbeeld van een slechte informatieve site: https://www.spoorzone-ede.nl/ (start was ooit bemoedigend). Een (zoveelste) gemiste kans om inwoners van Ede bij een groot project te betrekken en hen trots te maken. De site straalt uit dat het project al klaar is.

De meeste kijkers waren er op 4 augustus 2024.

Deze foto: (c) Henk Timmer.


Wat me opvalt is dat de meeste kijkers niet snappen wat men op de kijklocatie ziet.
Misschien zou een mooi bord met een kaart (hoe simpel is dat) geholpen hebben en dan via QR-codes verwijzen naar een goede website met de echte antwoorden bij de echte vragen. Maar die is er niet.

Als voorbeeld: locatie Stationsweg/ voor De Witte Hinde.

  • Vrijwel niemand weet waar de kiss-and-ride komt (zelfs niet dat ie er komt), [ zie hier ]
  • laat staan dat ze weten hoe je straks met de auto daar komt (onderlangs de Keetmolenflat en niet via de Klinkenbergweg), "Maar dat is toch veel handiger via de Klinkenbergerweg?"[ zie hier ]
  • en dat straks dus alle autoverkeer over de fietsstraat moet (Stationsweg) en dat het stuk tot aan de Berkenlaan daarmee erg onveilig wordt, "Oh, dat wist ik niet, wat gek eigenlijk dat ze dat zo doen...".
  • of waar de onbewaakte fietsenstalling staat gepland (of zelfs dat ie er komt/ "Die is toch geopend aan de andere kant"?). [ zie hier ]
  • De meeste kijkers denken dat de huidige inrijroute (van de tunneldelen) ook de fietsroute wordt (opening richting Kapa-Docie gaat dicht en aansluiting komt op Stationsweg/ richting de monumentale bomen komt een helling met gras en bomen), [ zie hier ]
  • Men snapt niet hoe de aansluiting van de tunnel op de Stationsweg gaat plaatsvinden (in september al wordt een hellingbaan gemaakt) of dat het een fietsstraat gaat worden ("Kun je straks ook te voet door de tunnel"?). [ zie hier ]
  • Men vraagt hoe je straks naar het station loopt (of, of dat dat überhaupt mogelijk wordt) [ zie hier ]
  • of denkt dat je straks vanuit de Westunnel zo de perrons op kunt (wegbezuinigd/ plan hiervoor staat nog doodleuk online)
  • en veel mensen denken dat je straks met de auto door de Westtunnel mag (nee, mag niet). "Maar mag de ambulance daar dan straks wel door"? (Ik: "Geen idee".)
  • en vrijwel niemand snapt dat je straks via de ventweg voor De Witte Hinde niet naar het station kunt komen (je moet al eerder, ter hoogte van Kirpestein, een afslag (fietsen/lopen) op het Noordplein nemen). [ zie hier ]
  • Vaste prik: "Wanneer wordt dat gebouw van Kapa-Docie afgebroken"? Antwoord: "Die is gewoon alle dagen open". Wedervraag: "Maar hoe kom je daar dan"? (ook via de Keetmolenweg)
  • Men weet dus niet hoe je straks vanaf de Stationsweg bij het station komt (pad loopt achterlangs de monumentale bomen/ voor Kapa-Docie langs en je loopt dan langs de fietsenstalling naar de opgang bij perron 1) [ zie hier ]
  • en weet niet dat de tunnel deel uitmaakt van een (snel)fietsroute richting Wageningen (= Pico Bello Pad). "Maar wordt de gevaarlijke oversteek bij de Emmalaan dan ook aangepakt?" [ zie hier ]
  • en vraagt wanneer het voetpad langs de afgebroken fietsenstalling richting het Witte Hindepark (looproute naar Prins Bernhardlaan) weer opengaat (dat gaat ie niet meer).
  • en werkelijk iedereen (uit Ede-Zuid) wil nog even zijn/haar hart luchten over het trauma van de afsluiting van de Kerkweg (hier had men met name een communicatie-slag kunnen maken, want de Westtunnel is echt een verbetering, maar men is nu sceptisch).
  • Kijkers snappen niet wie voor wat verantwoordelijk is. "Wanneer gaat de gemeente de tunnel aansluiten"? Antwoord: "De hellingbaan hoort nog bij het werk van EdesPoort; ongeveer vanaf de witte keet wordt het de verantwoordelijkheid van de gemeente". "En de fietsenstalling dan"? Antwoord: "Die wordt ook nog gemaakt door EdesPoort".

Er zijn me ook vragen gesteld, waar ik het antwoord ook niet exact op weet:

  • "En wanneer kunnen we dan door de tunnel?" Data op de site en in 'brieven aan omwonenden' variëren van 'najaar 2024' tot 'voorjaar 2025'. 
  • "En wanneer is de Emmatunnel dan klaar?" Ik dacht lang dat ie er niet meer zou komen, maar er schijnen 'stikstofrechten' voor te zijn ingekocht, maar je moet dus tussen de regels doorlezen.
  • "Had de Stationsweg niet al lang versmald moeten zijn tot fietsstraat?". Tjsa, dat dacht ik ook.
  • "En wat komt er nu verder op het Noordplein?" Gezien de berichtgeving in de pers weet de gemeente meer, maar omwonenden weten nog niets.
  • "Hoeveel fietsen passen er straks in de onbewaakte stalling"? De getallen variëren van 800-1800. Ik hoorde iemand (van een bewonersorganisatie) zelfs 4000 zeggen.

Samenvattend: een FAQ-deel met honderd antwoorden op honderd vragen, was niet gek geweest. Dat maak je in een paar uurtjes in de vorm van: (klik op een regel voor het antwoord)

Is het moeilijk om een FAQ te maken?

Nee, ieder zichzelf respecterend CMS (applicatie voor maken website) heeft hiervoor een optie (widget) aan boord.

Hoe snel voeg je een vraag toe?

Dat kost maximaal een paar minuten.

Wat is de grootste valkuil bij het maken van een FAQ?

Dat je die eenmalig maakt en er daarna nooit meer naar kijkt. Je moet de vragen wekelijks updaten en uitbreiden.


Op de foto's: ik heb al vele uren voor mijn woonhuis aan de Stationsweg kijkers uitgelegd wat ze zien en wat waar komt. Veel voorkomende opmerking op 4 augustus: "Op de website staat dat het inrijden vanmiddag zou plaatsvinden" (het momentum is dan alweer achter de rug en frustratie is het gevolg). Foto's: Theo Barrau | 4 augustus 2024 | de dag van het inrijden van de Westtunnel.


Ede positief in het nieuws brengen
Ede leert niet van alle communicatiefouten rond projecten als 'Kerkweg, 'Centrum', 'Parklaan' en 'Station Ede-Wageningen'. Tientallen (ook landelijke) artikelen over fouten en misstanden rond ons nieuwe station worden niets eens genoemd in eigen publicaties. Een in een paar uur aan te leggen metalen fietsgoot op de beruchte trap bij het station, laat al sinds februari op zich wachten. En dat terwijl mijn vrienden en familie regelmatig de berichten aan mij door-appen. "Dat is jouw Ede, Allard, wat is daar aan de hand bij jullie?" Wat opvalt bij grote infrastructurele projecten is, dat de gemeente de actuele communicatie grotendeels overlaat aan de bouwpartijen. Beter zou het zijn als men daar zelf vaker de regie over neemt.

Ik bezoek wekelijks planologische projecten in het hele land. Ik zie dan hoe het wel kan: met gastheren/dames op belangrijke momenten, bordjes met QR-codes voor extra informatie, grote foto's van hoe het was op de plek, een echt goede info-app, duidelijke data-overzichten (wat gebeurt wanneer), prachtige kaarten (Atlas van Ede is gek van kaarten), 3D-animaties die wel kloppen (die bij het station van Ede dus niet, want gebaseerd op een oud plan), professionele wekelijkse video's (niet gemaakt door een stagiaire), iemand die verouderde video's in YouTube verwijdert (in Ede blijft alles staan, waardoor verouderde informatie wordt verspreid), enzovoorts. Blijkbaar bezoekt men die voorbeelden zelf niet of er is geen budget voor beschikbaar.

De QR-code werkt echt ...

In augustus 2024 was in de Reehorst een 'Family Fun Festival' waarbij men tientallen Insta-ruimtes had ingericht. Dit voorbeeld vond je dus op een steenworp afstand van de Westtunnel. Een frame plaats je zo en daarna genereer je in no time duizenden (positieve) views. 

Bron 1: https://www.familyfunfestival.nl/ (tijdelijk)
Bron 2: https://socialframexl.nl/ 

Social Media gebruiken
Een heel simpele en veel gebruikte manier om aandacht op sociale media te genereren, is het plaatsen van een zogenaamd 'social media frame'. Hierbij plaats je een leeg frame met een opschrift als 'Ik sta bij de Westtunnel | opent in 2025', waarna mensen in het frame kunnen gaan staan en daarin op de foto kunnen gaan. Die foto kunnen ze delen via TikTok, Instagram of facebook. 

Een andere manier is om een camera te plaatsen, die een foto van je maakt en die je in een frame of op een foto van de omgeving plaatst.  Voor tijdelijk gebruik is een mobiele pasfoto cabine erg leuk. Je foto komt dan op een voorbedachte achtergrond.

Of een app, die een foto van jou integreert in het laatste beeld van de Bouwcam. Of publiceer foto's als betrof het een expositie. Anno 2024 zijn er legio mogelijkheden en ik zie ze overal terug; maar niet in Ede.


Wat ouderen zich herinneren
Wat te denken van een podcast met gesprekken met oud-Edenaren die nog weten hoe het hier vroeger was? Mij viel het op dat de meeste kijkers nog niet zo heel lang in Ede wonen of bijvoorbeeld nog maar tien jaar. Ze weten dus niets van hotel De Witte Hinde, de bewaakte kazerne-ingang hier, de spoorwegovergang met dubbele set bomen en dat je vanaf hier naar het (onverwarmde) ENKA-bad fietste. Met de Westtunnel wordt een historische noord-zuidroute weer hersteld. Dat verdient aandacht. In de ENKA-wijk weten ze hoe je dat wel doet: [ zie hier ].

Bron: Gemeentearchief Ede.

Bron: Historisch Museum Ede.