
Het Noordplein wordt na de 'omklap' van station in Ede-Wageningen in februari 2024, al een jaar fors aangepakt. De werkzaamheden hier zullen tot ver in 2025 voortgang vinden. Daarna zullen er waarschijnlijk nog diverse appartementengebouwen gaan komen. Via deze pagina houd ik je op de hoogte van de ontwikkelingen hier. [ Zie hier ] voor alle discussie rond het plein tot 2024. [ Zie hier ] voor de parallelle ontwikkelingen op het Zuidplein. [ Zie hier ] voor mijn eigen plan in mijn 'Schetsboek van Ede'. Alle foto's en video's: (c) Allard Bijlsma.
15 april | aanbrengen tweede laag asfalt


Een deel van de fietspaden kreeg direct de bekende rode kleur, om aan te geven dat dit geen gewone weg is.


Langs de vier parkeerplekken voor De Witte Hinde is wewrd aan de stoep gewerkt.

Om 9.45 uur werd begonnen met het aanbrengen van de tweede laag asfalt: de toplaag. Dat gaat een stuk sneller dan de eerste laag.





Voor De Witte Hinde is gestart met het leggen van de stoep langs de vier parkeerhavens. De keerlus wordt voorzien van een extra laag verharding. Langs het keerdeel zijn metalen bogen ingegraven, om foutparkeerderes te blokkeren en beschadiging te voorkomen aan het hekwerk (en te voorkomen dat men niet naar beneden rijdt).
14 april 2025 | tijd om te asfalteren










Rond 12.00 uur was het deel in de tunnel klaar en werd de machine weer zichtbaar vanaf De Witte Hinde. Zie bij [ Zuidplein ] hoe daar het asfalteringswerk vordert. Onderwijl wordt zand gestort voor de stoep, worden putten geplaatst en donker zand gestort voor de groenstrook richting de Dr Ariensweg.
Voor het asfalteren van de Westtunnel zelf, wordt een kleinere machine ingezet. De grote is te hoog voor de tunnel. Tegen 11.00 uur wordt hier gestart met asfalteren. De grote machine wordt afgevoerd: werk op het Noordplein is klaar!





Op 14 april waren de fietspaden op het Noordplein aan de beurt. Rond 11.00 uur werd begonnen aan het asfalteren van de Westtunnel.





Op 14 april werd nog hard gewerkt aan de ventweg voor De Witte Hinde, zodat ook hier spoedig geasfalteerd kan gaan worden. Zichtbaar is nu ook de keerlus die hier wordt aangelegd. Auto's rijden de ventweg in en keren aan het einde ervan. Je kunt hier straks dus niet een rondje maken. Je kunt hier ook niet parkeren. De vier parkeerhavens die hier komen, zijn voor bezorgers, ambulance en andere kortparkeerders.
April 2025 | voorbereiding asfaltering
Langs de ventweg voor De Witte Hinde worden trottoirranden aangebracht. Volgende week gaat hier geasfalteerd worden.
Door de recordbrekende droogte worden alle paden in aanleg, de hele dag door natgehouden (ook al doen ze dat ook gerust een paar dagen weer niet)






Begin april wordt hard gewerkt om alle fietsroutes en de aanrijroute voor de kiss-and-ride gereed te krijgen voor de asfaltering, die gepland staat voor 14 en 15 april. Her en der moet er voor die dagen nog wel een put worden geplaatst.
Maart 2025 | voortgang werk

28 maart | weer een boom gekapt. Wel met vergunning, maar bezwaarperiode loopt nog ... (zaaknummer 20250324743983)

27 maart | hekken van de vorige aannemer worden opgehaald.
Maart 2025 | afronding werkzaamheden kiss-and-ride

Bij de drie trappetjes vanaf de fietsenstalling naar de kiss-and-ride, zijn leuningen geplaatst. Deze foto: 17 maart 2025.




Ook rond de kiss-and-ride is weer van alles gebeurd: een informatiehokje is geplaatst, het hekwerk langs het spoor is klaar, straatlantaarns zijn geplaatst, er zijn leuningen gemaakt bij de trapjes en de fietsenrekken zijn bijna klaar (wachten is nog op een levering). Wat nog moet gebeuren is het asfalteren van de weg in de kiss-and-ride zelf. Deze foto's: 9 maart 2025
Maart 2025 | verwijderen middenspanningskasten


Grappig: op het Picobellopad staat een vrachtwagen met de naam 'Picobello'. Hierop worden de elektrische installaties getakeld uit de middenspanningshuisjes. Deze foto's en video's: 18 maart 2025.





Deze foto's: 18 maart 2025.





Op maandag 17 februari is Liander gestart met het verwijderen van de grijze middenspanningskasten op het Noordplein. Die leverden stroom aan het busstation en station, maar nu dit allemaal weg is, waren deze kasten niet meer nodig. Alle leidingen in de grond, die hier naartoe leiden, zijn ook verwijderd. Ze misstonden in de toekomstige groenstrook, dus mooi dat ze weg zijn.
Februari 2025 | de gang zit erin


Op 11 februari 2025 is begonnen met het plaatsen van de verlichting bij de fietsenstalling



De fiets- en looprichting richting van de Dr. Ariensweg, waar de aansluiting op de Stationsweg plaatsvindt. Vanaf daar begint ook de route naar de ingang van de Westtunnel.

Looppad dat rechts afbuigt en eindigt (straks) bij de Stationsweg
De loop- en fietsroutes zijn uitgezet.
Adres: https://www.youtube.com/watch?v=Z1zUhHb725A

Fietsen kunnen straks op twee niveaus worden geplaatst

De draden voor de straatverlichting zijn zichtbaar

10 februari 2025: gezien vanaf Kappa Docie.

Nog meer onderdelen voor de bouw van de fietsenstalling

Betonblokken voor maken rand tussen fiets- en voetpad
Adres: https://youtu.be/JcKpOd4nlCw

Deze beelden: 4 februari 2025

Aansluiting regenwaterafvoer naar pomp bij ingang van de tunnel.
Januari 2025 | weer volop werkzaamheden na periode van stilte


Waar is de bouwkeet? Niets meer van terug te zien! Eronder zie je gewoon weer het oude parkeerterrein van het vroegere station Ede-Wageningen.


Naast Kappa-Docie is een wandelpad aangelegd. Rechts daarvan komt een beukenhaag en een rij prunus (kersen)-boompjes.
Werkzaamheden op 29 januari 2025
24 januari 2025: het leek de afgelopen weken wel alsof er geen einde aan zou komen; het wachten op de heropening van de looproute naar het station, het wachten op het openen van de Westunnel en op de rest waar we op zitten te wachten. Maar deze week is er weer wat leven op het Noordplein. Nu graag doorpakken!
Januari 2025 | plaatsing rekken open fietsenstalling

29 januari 2025. Aanleg looproute naar station.

Plaatsing hekken rond de fietsenstalling.





Op 23 januari 2025 is begonnen met het plaatsen van rekken in de open fietsenstalling. Langs de westzijde is gestart met het plaatsen van een hekwerk.
Januari 2025 | afbraak directiekeet EdesPoort


29 januari 2025



27 januari 2025


23 januari 2025





22 januari 2025

Er gebeurt weinig op het Noordplein. Deze shovel rijdt de hele dag heen en weer met steeds een klein schepje zand.

Hebben ze de stoep onder de fietsenstalling net klaar, komt er weer een andere ploeg, die de hele zaak weer open graaft .... Dat doen ze natuurlijk niet zonder reden: er was een lek geconstateerd.

21 januari



18 januari

17 januari

16 januari 2025



7 januari 2025

Nu het werk vrijwel gereed is hier, wordt de hier tijdelijk geplaatste keet afgebroken. Die heeft hier gestaan vanaf 2021. De verdere bestrating in het gebied wordt door een andere aannemer uitgevoerd. Op de plek van de keet komt de aansluiting van fiets- en voetpaden naar en van perron 1 van het station en de Westtunnel.
December 2024 | bestraten fietsenstalling en kiss-and-ride

Zicht richting de kiss-and-ride.

De aansluiting op perron 1 is klaar.



Deze foto's: 12 december 2024. Het voorplein tussen perron 1, de kiss-and-ride (contouren al zichtbaar) en de fietsenstalling, wordt betegeld.

Langs de Klinkenbergweg is een betonnen afscheiding geplaatst. Met één stukje houten zitbank om te gaan zitten. Tot hier loopt straks de kiss-and-ride (links) en het pleintje vanaf daar tot aan perron 1 (rechts).

Het volledige plein voor de toekomstige fietsenstalling is (geheel met de hand door twee 'jongens') bestraat. Via drie trapjes kom je straks op het pleintje rond de nog aan te leggen kiss-and-ride. Situatie 6 december.

Het gehele hek langs de aanrijroute voor de Westertunnel is nu gereed. Rechts ervan komen de ventweg voor De Witte Hinde en het laatste deel (op de foto rechtsonder) wordt beplant met bomen en struiken.
Op 5 december regende het flink. Een pompwagen kwam op 6 december het overtollige water wegpompen.


Situatie op 4 december 2024.


Op 3 december werden de traptreden geplaatst, tussen de fietsenstalling en de stoep rond de toekomstige kiss-and-ride.


Rond de twee monumentale zomereiken, die vroeger bij de ingang van het oude station stonden, zijn deze week betonnen zitranden gelegd. Ze vormen de grens van de open fietsenstalling, die hier begin 2025 zal openen.

November 2024 | start definitieve inrichting


Het talud van het tunneltracé wordt verder opgevuld. Op de vroege vrijdagochtend van 29 november.









Deze machine optimaliseert het terrein op basis van gps.


Klaarzetten van de stenen voor de open fietsenstalling

24-11

Beschutting maken als het regent

20-11 | grijs zand als laatste laag voor het betegelen kan starten.


Afscheiding tussen wandelpad/fietsenstalling naar pleintje rond kiss-and-ride


Rechts: bluswateraansluiting

Zicht op keerwand van de Westtunnel

Hier komt een open fietsenstalling

Rechts komt de tweede kiss-and-ride
Oktober 2024 | versnelling werkzaamheden








Deze foto's: (c) Henk Timmer. Aanleg van een retentiebekken (regenwateropvang) onder toekomstige fietsenstalling.

Put voor looproute naar het station.

Fundament voor de bouwen keerwal.

Putten, pal naast cafetaria Kappa Docie.

Nog in te graven semi permeabel (zie de gaatjes) regenwateropvangsysteem.

Aanvoer van de wanddelen voor de tunnel

Een tunneldeel wordt overgebracht naar de tunnel






Zicht vanaf perron 1 | 7 oktober 2024 | hier komen de kiss-and-ride en de open fietsenstalling.

Dit informatiebord werkt al vast, maar staat hier nu nog voor niets.

Prachtig zicht op het nieuwe station, vanaf perron 1.

Panelen die de wand in de tunnelbuis gaan vormen

Zicht op de tunnel, vanaf Kappa Docie

In de verte: appartementengebouw De Witte Hinde


Fundament voor de te plaatsen keerwand tussen ventweg Witte Hinde en de afloop naar de Westtunnel

Riool langs voetpad naar kiss-and-ride, ter hoogte van Kapa Docie
Deze foto's: 3 oktober 2024.

Aanleg riool onder kiss-and-ride bij perron 1.


Betonconstructie bij de Westtunnel




Grondwerkzaamheden voor de op te bouwen betonnen keerwal.

Na maandenlange relatieve rust is het nu weer druk op het Noordplein. Bij de Witte Hinde wordt trapsgewijs beton gestort. Hier komt de keermuur op, als scheiding tussen de ventweg en het naar de tunnel aflopende fiets/voetpad (prima te bekijken vanaf voetpad voor De Witte Hinde). Voor het voetpad is een flinke hap uit de wortels van een oude esdoorn genomen. Hopelijk gaat die het overleven. De kiss-and-ride wordt voorzien van putten en riolering (prima te bekijken vanaf perron 1).
September 2024 | kiss-and-ride en voetpad





In de hoek bij perron 1 wordt gewerkt aan de aanleg van het riool voor de kiss-and-ride. De afgelopen weken zijn hier veel bomen en struiken verwijderd, waardoor ineens het verkeer op de Klinkenbergerweg zichtbaar is geworden. Deze foto's: 23 september | gezien vanaf perron 1.


Op 23 september werd een flinke hap uit de begroeiing voor De Witte Hinde genomen. Over deze strook loopt straks het voetpad richting de Westtunnel.
Augustus 2024 | aansluiting op perron 1





Op het Noordplein wordt op 13 augustus nog steeds gewerkt aan de afvoer van het puin van de oude tunnel. Zicht vanaf perron 1 op de werkzaamheden. Het gesloten hek vormt straks de toegang tot perron 1 vanaf het Noordplein.
4-13 augustus 2024 | plaatsing tunnel
Op 4 augustus is de Westtunnel geplaatste en daarna is 9 dagen gewerkt aan het weer terugkrijgen van de spoorbanen. Inmiddels is de Westtunnel geplaatst en sinds 13 augustus rijden de treinen er alweer over.

12 augustus


9 augustus



7 augustus 2024



5 augustus 2024



Ik geef uitleg aan kijkers. Foto:Theo Barrau.




4 augustus 2024 | veel bekijks voor De Witte Hinde



3 augustus 2024
3 augustus 2024 | eerste (kleine) tunneldelen worden geplaatst




Alleen deze foto: (c) Linda ter Steeg.





2 augustus 2024 | overbrengen tunneldelen







Zie voor meer foto's [ hier ].
1 augustus 2024 | rails weg, tunnel weg












Live meekijken kan via www.bouw.live
29 juli 2024 | start treinvrije periode


Er is veel materieel aangevoerd voor het verwijderen van de tunnel. Live meekijken kan via: www.bouw.live

Start verwijderen bovenleiding, start afbraak laatste deel station perron 3/4, plaatsen machines, enzovoorts.


De geluidswal langs het Witte Hindepark wordt op hoogte gebracht. Live meekijken kan via: www.bouw.live
17 Juli 2024 | voorbereiding inrijden Westtunnel





Voorbereidende werkzaamheden | 17 juli 2024.
Juni 2024 | geluidswal Witte Hindepark





Deze foto's: 18 juni 2024. Eerst wordt het zand ingereden, waarna het zand wordt opgepakt en er hoogte wordt gecreeerd.





Vanaf half augustus is het niet meer mogelijk met zware machines te komen op het gebied waar eerder de fietsenstalling aan de noordzijde stond. Er is daarom nu begonnen met het storten van zand, dat straks een geluidswal moet vormen, onder meer ter geluidswering voor de bewoners van De Witte Hinde. Sinds de afbraak van de fietsenstalling leveren voorbijrijdende treinen een stuk meer geluidsoverlast op. Op deze plek komt dus geen standaard geluidswal, zoals die wel langs de Parkweg is aangebracht. Deze foto's: 17 juni 2024.



De week voorafgaande aan het zand ophogen, heeft een wals de aanrijroute en stortplek verstevigd. Over het nog niet verwijderde deel van het fundament van de fietsenstalling, is een zandbaan aangelegd. Deze foto's: 14 juni 2024.
Mei 2024 | uitgraven inrijtalud



Deze foto's: 16 mei 2024
Adres YouTube: https://youtu.be/YHIHw-utxoE






Deze foto's en video: 15 mei 2024.


Deze foto's: 14 mei 2024.
Mei 2024 | wat rest is de spoortunnel









Alles van het station dat kon worden afgebroken, zonder het treinverkeer te hinderen, is nu verdwenen. Wachten is nu op de laatste week van juli, als het treinverkeer enkele weken zal worden stilgelegd. Dan wordt het spoor verwijderd boven de tunnel en kan de rest van het beton worden losgetrild en worden vermalen.
Mei 2024 | wateroverlast na een wolkbreuk



Op 2 mei trok er een regengebied met veel regen en hagel over Ede. Toen bleek dat bij werkzaamheden een afvoerbuis op het Noordplein was geraakt. Hier kwam veel water omhoog, wat al snel een grote waterplas vormde. Dankzij de zandige ondergrond, was het water ook snel weer weg.
April 2024 | verwijderen hellingbanen






Met grof geweld wordt het beton verpulverd van de hellingbanen. De bewapening wordt apart afgevoerd. Deze foto's: 23 april 2024.
April 2024 | tegenvaller verwijderen vloer








Zo snel als het verwijderen van de vloer van de fietsenstalling ging, zo traag gaat het verwijderen van de fundamenten rond de ingang ervan. Het werk vertraagt hierdoor en er vindt uitgebreid overleg plaats.
April 2024 | handhaven in plaats van oplossen


Ik heb meerdere keren bericht over de onveilige situatie, die ontstaan was langs de Keetmolenweg, met name voor fietsers en daarbij vooral rond de fietsers op het voetpad. Dat was simpel op te lossen geweest, door de hekken een meter op te schuiven, waardoor er ruimte zou zijn ontstaan voor fietsers én voetgangers. In plaats daarvan heeft men besloten de weg maar helemaal af te sluiten. Als je hier niet bekend bent en je ziet uit een ooghoek het station liggen, dan ga je toch dit gebied in, want wie weet wat 'Kappa-Docie' is? En snapt men het bord 'Station', dat je nu richting station Ede-Centrum stuurt, en dat je dan toch echt (via een omweg) ooit zal uitkomen bij station Ede-Wageningen? Wie hier de omgeving kent gaat nu langs de garage van Wirdum en uiteraard niet via de aangegeven omweg. De hoeveelheid borden hier toont aan dat de situatie niet echt duidelijk is.
April 2024 | afbraak fietsenstalling








Situatie zondag 14 april 2024.


Donderdag 11 april: de vloer is bijna weg. Vanaf maandag 15 april gaat men aan de andere zijde van de spoorbaan aan het werk, met de afbraak van dat deel van het station uit 1983.
11 april | de fietsenstalling is afgebroken, maar nu moet alles materiaal netjes gesorteerd en afgevoerd worden.


10 april: ook een deel van de vloer is inmiddels in stukken gebroken.



9 april | 12.30 uur.



Op 9 april is de gehele fietsenstalling afgebroken. Zie [ hier ] voor meer foto's van de nu verdwenen street art hier. Deze foto's: 8.00 uur.
Werkzaamheden fietsenstalling op 5 april 2024.







Op 2 april is het eerste stukje van de streetart op de muur van de fietsenstalling eraan gegaan. Zie [ hier ] voor een video van deze streetart.








April 2024 | meting geluid en trillingen




Op 2 april 2024 is de vloer weg getrild van het oude stationsgebouw. De leuningen van de trappen naar de tunnel zijn ook verdwenen en vermalen.
30 maart | aanblik vanaf 'Kappa Docie'







26 maart 2024 | stationsgebouw is verdwenen
26 maart | laatste stukje dak
25 maart | laatste stukje naast trap naar tunnel

Dinsdag 26 maart | 11.00 uur | het laatste stukje van het stationsgebouw ligt in de containers.
25 maart
25 maart
25 maart
25 maart | uitgraven inglijbaan voor Westtunnel (augustus)




Nu het stationsgebouw is verdwenen zijn de zichtlijnen op het Noordplein totaal veranderd. Het nieuwe station en de sporen zijn nu goed te zien en dat van veel meer kanten.
Maart 2024 | stationsgebouw bijna plat

Situatie vrijdagmiddag 22 maart 2024.







Er wordt afgebroken vanaf de kant van perron 1. Het werk verloopt langzaam en secuur, omdat direct alle materialen worden gescheiden en in aparte containers worden afgevoerd. Nu levert het nog mooie doorkijkjes op, in 2025 is hier een fietsenstalling voor 1800 fietsen verschenen.








Wat straks overblijft zijn de dikke betonnen muren van de tunnel(banen). In de eerste week van augustus wordt deze betonnen tunnel met grof geweld verwijderd, als het treinverkeer enkele weken zal stil liggen.
Maart 2024 | fietsenstalling is leeg; tunnels verlaten








Alle fietsenrekken zijn verwijderd en in containers afgevoerd. Het voetpad langs de streetart is weggehaald. Op termijn wordt de helling hier vanaf het Witte Hindepark schuin verlengd richting de spoorbaan en die wal zal als een geluidswal gaan functioneren.





Maart 2024 | afbraak station gestart



Voortgang sloop stationsgebouw | donderdag 21 maart 2024.



Voortgang graven aanvoerroute Westtunnel | 20/21 maart 2024.


Het eerste deel van het stationsgebouw is neergehaald. Heel secuur worden de diverse afvalstromen verdeeld over de klaarstaande afvalcontainers.



Met een magneet-systeem zijn alle aanwezige kabels opgespoord en die worden één voor één verwijderd. Situatie 18 maart 2024.


Er is gestart met het uitgraven van de helling, waarlangs in augustus de tunneldelen moeten worden ingegleden. Situatie 18 maart 2024.
Maart 2024 | op naar de afbraak van het station

Deze machine gaat vanaf 18 maart het stationsgebouw afbreken.

Alle asfalt van de kiss-and-ride is inmiddels verdwenen.


Er is een hap uit de begroeiing genomen, voor het in augustus hier kunnen inrijden van de betondelen van de Westunnel. De monumentale bomen (zomereiken) blijven staan. Daarachter komt in 2025 de open fietsenstalling voor 1800 fietsen.
Maart 2024 | van steen- naar zandvlakte


Situatie 12 maart | het asfalt van de voorheen kiss-and-ride wordt verwijderd.


Rondom het Noordplein zijn diverse onveilige situaties ontstaan. Er staan borden dat je hier niet mag fietsen, maar de aanbevolen route is een stuk om. Leerlingen van het Marnix College rijden standaard via dit voetpad. De looproute naar Kapa Docie loopt dood op een weg waar de hele dag door werkverkeer bezig is. Het bouwterrein is hier ook vrij toegankelijk. Gelukkig hebben weinig mensen hier iets te zoeken.


Deze foto's tonen de situatie op vrijdagmiddag 8 maart. Het werk ligt stil; de rust is weergekeerd en het is lekker druk bij Kapa Docie.
















Het Noordplein wordt langzaam maar zeker een grote zandbak. Nadat afgelopen weken alle attributen als bankjes, bushokjes, informatiepalen en fietsenrekken zijn weggehaald, wordt nu alle bestrating verwijderd. Alleen cafetaria Kapa Docie blijft bereikbaar: te voet, met de fiets én met de auto. Nu al zit je hier vroeg in de avond heerlijk rustig, enkel omgeven door wat zandvlaktes. Als het gebied helemaal leeg is, kan begonnen worden met het aanleggen van de 'glijbaan' waarlangs in de tweede week van augustus de drie tunneldelen vanaf het terrein voor de Frisokazerne, onder de dan verwijderde spoorlijn kunnen worden ingegleden.
Februari 2024 | leegmaken Noordplein






27 februari: de laatste fietsen en fietsenrekken worden verwijderd
Hier is alles al weg



Alle losse gebouwtjes en objecten worden ontmanteld



In de weg staande bomen worden gekapt
Februari 2024 | omleggen stroomkabels





In augustus zullen de delen van de nieuwe Westtunnel verplaatst worden vanaf het terrein voor de Frisokazerne, naar de Stationsweg. Hiervoor is het nodig dat alle stroomkabels die daar nu in de grond liggen, worden verplaatst. Op 5 februari is begonnen met deze omlegging. Deze kabels voorzien onder meer restauratie Kapa-Docie van stroom.
Februari | verplaatsing fietsenrekken




Deze maand worden alle fietsenrekken van zowel het Noord- als het Zuidplein, verplaatst naar een tijdelijk gebied achter de Frisokazerne. Bedoeling is op 23 februari alle fietsenrekken verplaatst te hebben. Vanaf 23 februari is het niet meer mogelijk op de beide pleinen fietsen te stallen. Op het Noordplein komt begin 2025 een nieuwe niet overdekte fietsenstalling terug, op de plek waar nu de stationshal is te vinden.
Januari 2024 | verbreden aanvoerroute Westtunnel






Bij de aansluiting van het werkterrein van de Westtunnel met de Klinkenbergerweg is de vervoersroute verbreed, waarlangs in augustus de tunneldelen vervoerd zullen gaan worden.
Januari 2024 | bomenkap voor vervoer Westtunnel




Bij de aansluiting van het werkterrein van de Westtunnel met de Klinkenbergerweg zijn de eerste bomen gekapt om ruimte te creëren voor de vervoersroute, waarlangs in augustus de tunneldelen vervoerd zullen gaan worden.
Situatie najaar 2023



