Noordplein

Het Noordplein wordt na de 'omklap' van station in Ede-Wageningen in februari 2024, nu fors aangepakt. De werkzaamheden hier zullen tot ver in 2025 voortgang vinden. Daarna zullen er waarschijnlijk nog diverse appartementengebouwen gaan komen. Via deze pagina houd ik je op de hoogte van de ontwikkelingen hier. [ Zie hier ] voor alle discussie rond het plein tot 2024. [ Zie hier ] voor de parallelle ontwikkelingen op het Zuidplein. [ Zie hier ]  voor mijn eigen plan in mijn 'Schetsboek van Ede'. Alle foto's: (c) Allard Bijlsma.


December | fietsenstalling en kiss-and-ride

Zicht richting de kiss-and-ride.

De aansluiting op perron 1 is klaar.

Deze foto's: 12 december 2024. Het voorplein tussen perron 1, de kiss-and-ride (contouren al zichtbaar)  en de fietsenstalling, wordt betegeld.

Langs de Klinkenbergweg is een betonnen afscheiding geplaatst. Met één stukje hout om te gaan zitten. Tot hier loopt straks de kiss-and-ride (links) en het pleintje vanaf daar tot aan perron 1 (rechts).

Het volledige plein voor de toekomstige fietsenstalling is (geheel met de hand door twee 'jongens') bestraat. Via drie trapjes kom je straks op het pleintje rond de nog aan te leggen kiss-and-ride. Situatie 6 december.

Het gehele hek langs de aanrijroute voor de Westertunnel is nu gereed. Rechts ervan komen de ventweg voor De Witte Hinde en het laatste deel (op de foto rechtsonder) wordt beplant met bomen en struiken.

Op 5 december regende het flink. Een pompwagen kwam op 6 december het overtollige water wegpompen.

Situatie op 4 december 2024.

Op 3 december werden de traptreden geplaatst, tussen de fietsenstalling en de stoep rond de toekomstige kiss-and-ride.

Rond de twee monumentale zomereiken, die vroeger bij de ingang van het oude station stonden, zijn deze week betonnen zitranden gelegd. Ze vormen de grens van de open fietsenstalling, die hier begin 2025 zal openen. 


November 2024 | start definitieve inrichting

Het talud van het tunneltracé wordt verder opgevuld. Op de vroege vrijdagochtend van 29 november.

Deze machine optimaliseert het terrein op basis van gps. 

Klaarzetten van de stenen voor de open fietsenstalling

24-11

Beschutting maken als het regent

20-11 | grijs zand als laatste laag voor het betegelen kan starten.

Afscheiding tussen wandelpad/fietsenstalling naar pleintje rond kiss-and-ride

Rechts: bluswateraansluiting

Zicht op keerwand van de Westtunnel

Hier komt een fietsenstalling

Rechts komt de kiss-and-ride


Oktober 2024 | versnelling werkzaamheden

Deze foto's: (c) Henk Timmer. Aanleg van een retentiebekken (regenwateropvang) onder toekomstige fietsenstalling.

Put voor looproute naar het station.

Fundament voor de bouwen keerwal.

Putten, pal naast Kappa Docie.

Nog in te graven semi permeabel regenwateropvangsysteem.

Aanvoer van de wanddelen voor de tunnel

Een tunneldeel wordt overgebracht naar de tunnel

Zicht vanaf perron 1 | 7 oktober 2024 | hier komen de kiss-and-ride en de open fietsenstalling.

Dit informatiebord werkt al vast, maar staat hier nu nog voor niets.

Prachtig zicht op het nieuwe station, vanaf perron 1.

Panelen die de wand in de tunnelbuis gaan vormen

Zicht op de tunnel, vanaf Kappa Docie

In de verte: De Witte Hinde

Fundament voor de te plaatsen keerwand tussen ventweg Witte Hinde en de afloop naar de Westtunnel

Riool langs voetpad naar kiss-and-ride, ter hoogte van Kapa Docie

Deze foto's: 3 oktober 2024.

Aanleg riool onder kiss-and-ride bij perron 1.

Betonconstructie bij de Westtunnel

Grondwerkzaamheden voor de op te bouwen betonnen keerwal.

Na maandenlange relatieve rust is het nu weer druk op het Noordplein. Bij de Witte Hinde wordt trapsgewijs beton gestort. Hier komt de keermuur op, als scheiding tussen de ventweg en het naar de tunnel aflopende fiets/voetpad (prima te bekijken vanaf voetpad voor De Witte Hinde). Voor het voetpad is een flinke hap uit de wortels van een oude esdoorn genomen. Hopelijk gaat die het overleven. De kiss-and-ride wordt voorzien van putten en riolering (prima te bekijken vanaf perron 1).


September 2024 | kiss-and-ride en voetpad

In de hoek bij perron 1 wordt gewerkt aan de aanleg van het riool voor de kiss-and-ride. De afgelopen weken zijn hier veel bomen en struiken verwijderd, waardoor ineens het verkeer op de Klinkenbergerweg zichtbaar is geworden. Deze foto's: 23 september | gezien vanaf perron 1.

Op 23 september werd een flinke hap uit de begroeiing voor De Witte Hinde genomen. Over deze strook loopt straks het voetpad richting de Westtunnel.


Augustus 2024 | aansluiting op perron 1

 Op het Noordplein wordt op 13 augustus nog steeds gewerkt aan de afvoer van het puin van de oude tunnel. Zicht vanaf perron 1 op de werkzaamheden. Het gesloten hek vormt straks de toegang tot perron 1 vanaf het Noordplein.


4-13 augustus 2024 | plaatsing tunnel

Op 4 augustus is de Westtunnel geplaatste en daarna is 9 dagen gewerkt aan het weer terugkrijgen van de spoorbanen. Inmiddels is de Westtunnel geplaatst en sinds 13 augustus rijden de treinen er alweer over.

12 augustus

9 augustus

7 augustus 2024

5 augustus 2024

Ik geef uitleg aan kijkers. Foto:Theo Barrau.

4 augustus 2024 | veel bekijks voor De Witte Hinde

3 augustus 2024


3 augustus 2024 | eerste (kleine) tunneldelen worden geplaatst

Alleen deze foto: (c) Linda ter Steeg.


2 augustus 2024 | overbrengen tunneldelen

Zie voor meer foto's [ hier ].


1 augustus 2024 | rails weg, tunnel weg

Live meekijken kan via www.bouw.live 


29 juli 2024 | start treinvrije periode

Er is veel materieel aangevoerd voor het verwijderen van de tunnel. Live meekijken kan via: www.bouw.live 

Start verwijderen bovenleiding, start afbraak laatste deel station perron 3/4, plaatsen machines, enzovoorts.

De geluidswal langs het Witte Hindepark wordt op hoogte gebracht. Live meekijken kan via: www.bouw.live 


17 Juli 2024 | voorbereiding inrijden Westtunnel

Voorbereidende werkzaamheden | 17 juli 2024.


Juni 2024 | geluidswal Witte Hindepark

Deze foto's: 18 juni 2024. Eerst wordt het zand ingereden, waarna het zand wordt opgepakt en er hoogte wordt gecreeerd. 

Vanaf half augustus is het niet meer mogelijk met zware machines te komen op het gebied waar eerder de fietsenstalling aan de noordzijde stond. Er is daarom nu begonnen met het storten van zand, dat straks een geluidswal moet vormen, onder meer ter geluidswering voor de bewoners van De Witte Hinde. Sinds de afbraak van de fietsenstalling leveren voorbijrijdende treinen een stuk meer geluidsoverlast op. Op deze plek komt dus geen standaard geluidswal, zoals die wel langs de Parkweg is aangebracht. Deze foto's: 17 juni 2024.

De week voorafgaande aan het zand ophogen, heeft een wals de aanrijroute en stortplek verstevigd. Over het nog niet verwijderde deel van het fundament van de fietsenstalling, is een zandbaan aangelegd. Deze foto's: 14 juni 2024.


Mei 2024 | uitgraven inrijtalud

Deze foto's: 16 mei 2024

Adres YouTube: https://youtu.be/YHIHw-utxoE 

Deze foto's en video: 15 mei 2024.

Deze foto's: 14 mei 2024.


Mei 2024 | wat rest is de spoortunnel

Alles van het station dat kon worden afgebroken, zonder het treinverkeer te hinderen, is nu verdwenen. Wachten is nu op de laatste week van juli, als het treinverkeer enkele weken zal worden stilgelegd. Dan wordt het spoor verwijderd boven de tunnel en kan de rest van het beton worden losgetrild en worden vermalen.


Mei 2024 | wateroverlast na een wolkbreuk

Op 2 mei trok er een regengebied met veel regen en hagel over Ede. Toen bleek dat bij werkzaamheden een afvoerbuis op het Noordplein was geraakt. Hier kwam veel water omhoog, wat al snel een grote waterplas vormde. Dankzij de zandige ondergrond, was het water ook snel weer weg.


April 2024 | verwijderen hellingbanen

Met grof geweld wordt het beton verpulverd van de hellingbanen. De bewapening wordt apart afgevoerd. Deze foto's: 23 april 2024.


April 2024 | tegenvaller verwijderen vloer

Zo snel als het verwijderen van de vloer van de fietsenstalling ging, zo traag gaat het verwijderen van de fundamenten rond de ingang ervan. Het werk vertraagt hierdoor en er vindt uitgebreid overleg plaats.


April 2024 | handhaven in plaats van oplossen

Ik heb meerdere keren bericht over de onveilige situatie, die ontstaan was langs de Keetmolenweg, met name voor fietsers en daarbij vooral rond de fietsers op het voetpad. Dat was simpel op te lossen geweest, door de hekken een meter op te schuiven, waardoor er ruimte zou zijn ontstaan voor fietsers én voetgangers. In plaats daarvan heeft men besloten de weg maar helemaal af te sluiten. Als je hier niet bekend bent en je ziet uit een ooghoek het station liggen, dan ga je toch dit gebied in, want wie weet wat 'Kappa-Docie' is? En snapt men het bord 'Station', dat je nu richting station Ede-Centrum stuurt, en dat je dan toch echt (via een omweg) ooit zal uitkomen bij station Ede-Wageningen? Wie hier de omgeving kent gaat nu langs de garage van Wirdum en uiteraard niet via de aangegeven omweg. De hoeveelheid borden hier toont aan dat de situatie niet echt duidelijk is.


April 2024 | afbraak fietsenstalling

Situatie zondag 14 april 2024.

Donderdag 11 april: de vloer is bijna weg. Vanaf maandag 15 april gaat men aan de andere zijde van de spoorbaan aan het werk, met de afbraak van dat deel van het station uit 1983.

11 april | de fietsenstalling is afgebroken, maar nu moet alles materiaal netjes gesorteerd en afgevoerd worden.

10 april: ook een deel van de vloer is inmiddels in stukken gebroken.

9 april | 12.30 uur.

Op 9 april is de gehele fietsenstalling afgebroken. Zie [ hier ] voor meer foto's van de nu verdwenen street art hier. Deze foto's: 8.00 uur.

Werkzaamheden fietsenstalling op 5 april 2024.

Op 2 april is het eerste stukje van de streetart op de muur van de fietsenstalling eraan gegaan. Zie [ hier ] voor een video van deze streetart.


April 2024 | meting geluid en trillingen

Op 2 april 2024 is de vloer weg getrild van het oude stationsgebouw. De leuningen van de trappen naar de tunnel zijn ook verdwenen en vermalen.


30 maart | aanblik vanaf 'Kappa Docie'


26 maart 2024 | stationsgebouw is verdwenen

26 maart | laatste stukje dak

25 maart | laatste stukje naast trap naar tunnel

Dinsdag 26 maart | 11.00 uur | het laatste stukje van het stationsgebouw ligt in de containers.

25 maart

25 maart

25 maart

25 maart | uitgraven inglijbaan voor Westtunnel (augustus)

Nu het stationsgebouw is verdwenen zijn de zichtlijnen op het Noordplein totaal veranderd. Het nieuwe station en de sporen zijn nu goed te zien en dat van veel meer kanten.


Maart 2024 | stationsgebouw bijna plat

Situatie vrijdagmiddag 22 maart 2024.

Er wordt afgebroken vanaf de kant van perron 1. Het werk verloopt langzaam en secuur, omdat direct alle materialen worden gescheiden en in aparte containers worden afgevoerd. Nu levert het nog mooie doorkijkjes op, in 2025 is hier een fietsenstalling voor 1800 fietsen verschenen.

Wat straks overblijft zijn de dikke betonnen muren van de tunnel(banen). In de eerste week van augustus wordt deze betonnen tunnel met grof geweld verwijderd, als het treinverkeer enkele weken zal stil liggen.


Maart 2024 | fietsenstalling is leeg; tunnels verlaten

Alle fietsenrekken zijn verwijderd en in containers afgevoerd. Het voetpad langs de streetart is weggehaald. Op termijn wordt de helling hier vanaf het Witte Hindepark schuin verlengd richting de spoorbaan en die wal zal als een geluidswal gaan functioneren.


Maart 2024 | afbraak station gestart

Voortgang sloop stationsgebouw | donderdag 21 maart 2024.

Voortgang graven aanvoerroute Westtunnel | 20/21 maart 2024.

Het eerste deel van het stationsgebouw is neergehaald. Heel secuur worden de diverse afvalstromen verdeeld over de klaarstaande afvalcontainers.

Met een magneet-systeem zijn alle aanwezige kabels opgespoord en die worden één voor één verwijderd. Situatie 18 maart 2024.

Er is gestart met het uitgraven van de helling, waarlangs in augustus de tunneldelen moeten worden ingegleden. Situatie 18 maart 2024.


Maart 2024 | op naar de afbraak van het station

Deze machine gaat vanaf 18 maart het stationsgebouw afbreken.

Alle asfalt van de kiss-and-ride is inmiddels verdwenen.

Er is een hap uit de begroeiing genomen, voor het in augustus hier kunnen inrijden van de betondelen van de Westunnel. De monumentale bomen (zomereiken) blijven staan. Daarachter komt in 2025 de open fietsenstalling voor 1800 fietsen.


Maart 2024 | van steen- naar zandvlakte

Situatie 12 maart | het asfalt van de voorheen kiss-and-ride wordt verwijderd.

Rondom het Noordplein zijn diverse onveilige situaties ontstaan. Er staan borden dat je hier niet mag fietsen, maar de aanbevolen route is een stuk om. Leerlingen van het Marnix College rijden standaard via dit voetpad. De looproute naar Kapa Docie loopt dood op een weg waar de hele dag door werkverkeer bezig is. Het bouwterrein is hier ook vrij toegankelijk. Gelukkig hebben weinig mensen hier iets te zoeken.

Deze foto's tonen de situatie op vrijdagmiddag 8 maart. Het werk ligt stil; de rust is weergekeerd en het is lekker druk bij Kapa Docie.

Het Noordplein wordt langzaam maar zeker een grote zandbak. Nadat afgelopen weken alle attributen als bankjes, bushokjes, informatiepalen en fietsenrekken zijn weggehaald, wordt nu alle bestrating verwijderd. Alleen cafetaria Kapa Docie blijft bereikbaar: te voet, met de fiets én met de auto. Nu al zit je hier vroeg in de avond heerlijk rustig, enkel omgeven door wat zandvlaktes. Als het gebied helemaal leeg is, kan begonnen worden met het aanleggen van de 'glijbaan' waarlangs in de tweede week van augustus de drie tunneldelen vanaf het terrein voor de Frisokazerne, onder de dan verwijderde spoorlijn kunnen worden ingegleden.


Februari 2024 | leegmaken Noordplein

27 februari: de laatste fietsen en fietsenrekken worden verwijderd

Hier is alles al weg

Alle losse gebouwtjes en objecten worden ontmanteld

In de weg staande bomen worden gekapt


Februari 2024 | omleggen stroomkabels

In augustus zullen de delen van de nieuwe Westtunnel verplaatst worden vanaf het terrein voor de Frisokazerne, naar de Stationsweg. Hiervoor is het nodig dat alle stroomkabels die daar nu in de grond liggen, worden verplaatst. Op 5 februari is begonnen met deze omlegging. Deze kabels voorzien onder meer restauratie Kapa-Docie van stroom.


Februari | verplaatsing fietsenrekken

Deze maand worden alle fietsenrekken van zowel het Noord- als het Zuidplein, verplaatst naar een tijdelijk gebied achter de Frisokazerne. Bedoeling is op 23 februari alle fietsenrekken verplaatst te hebben. Vanaf 23 februari is het niet meer mogelijk op de beide pleinen fietsen te stallen. Op het Noordplein komt begin 2025 een nieuwe niet overdekte fietsenstalling terug, op de plek waar nu de stationshal is te vinden.


Januari 2024 | verbreden aanvoerroute Westtunnel

Bij de aansluiting van het werkterrein van de Westtunnel met de Klinkenbergerweg is de vervoersroute verbreed, waarlangs in augustus de tunneldelen vervoerd zullen gaan worden.


Januari 2024 | bomenkap voor vervoer Westtunnel

Bij de aansluiting van het werkterrein van de Westtunnel met de Klinkenbergerweg zijn de eerste bomen gekapt om ruimte te creëren voor de vervoersroute, waarlangs in augustus de tunneldelen vervoerd zullen gaan worden.


Inrichtings- en groenplan Noordplein | 2025


Groenplan voor het Noordplein in 2025 | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023. 
Uitleg bij de nummers:

  • (1)= gebouw De Witte Hinde aan Stationsweg, blijft toegankelijk via een aan te leggen ventweg (2),
  • (2)= ventweg, exclusief voor bewoners/leveranciers De Witte Hinde, de weg loopt dood en bij (2) is een keerplek, er komt een steile helling naar het tunneltalud, een hekwerk komt tussen de ventweg en het steile talud.
  • (3)= aflopende toegang tot de Westtunnel (fietsers en voetgangers), onderdeel van de snelfietsroute vanaf Ede-Centrum naar Wageningen,
  • (4)= gratis, niet bewaakte en niet overdekte fietsenstalling voor circa 2000 fietsen (op plek huidige stationsgebouw),
  • (5)= gebouw Kappa-Docie (cafetaria blijft daar voorlopig),
  • (6)= kiss-and-ride (halen en brengen met eigen auto), taxistandplaatsen vind je aan andere zijde van het spoor (zuidzijde). Vanaf hier kun je perron 1 betreden voor de trein naar Amersfoort en vanaf perron 1 naar de stationstunnel afdalen, om vanaf daar naar een ander spoor te gaan. Dit kan met de trap en lift (naar boven én beneden) of met de roltrap (alleen omhoog).
  • (7)= bestaande waardevolle bomen (1x Amerikaanse eik en 6x Esdoorn uit circa 1930); dit terrein loopt geleidelijk af naar het talud van de fietstunnel; omdat hierdoor een brede toegang ontstaat, moet dit het gevoel van veiligheid vergroten.
  • (8)= 2x bestaande monumentale zomereiken uit circa 1900.
  • (9)= steil talud met hekwerk tussen de ventweg voor De Witte Hinde en de glooiing van de fietstunnel, bij de gele lijn is de laatste plek om de Stationsweg nog te kunnen oversteken; bij de gele lijn begint het afdalen naar de tunnel.
  • Rode lijn: fietsroutes, groene lijn: wandelroutes, blauwe lijn: autoroutes.

De letters in het aan te leggen groen corresponderen met de namen van de te planten bomen, struiken en in te zaaien bloemen. Zo is een Qr een zomereik, PaC staat voor prunusboom en Bd voor vlinderstruiken. Het gebied van het huidige busstation wordt voorlopig ingezaaid met gras, in afwachting van de definitieve plannen voor het Noordplein. Hier kunnen nog appartementengebouwen komen en er is ook een fietsviaduct richting het World Food Center in de plannen aanwezig.


Inrichtingsplan voor het Noordplein in 2025. De gele lijn geeft de laatste mogelijkheid aan om de Stationsweg te voet over te steken. Vanaf dit punt loopt de fietsstraat naar beneden, richting de Westtunnel | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023.


Opbouw fietsstraat Stationsweg ter hoogte van De Witte Hinde (DWH): (1)= gebouw DWH, (2)= tuin en paden DWH, (3)= ventweg voor DWH (voorheen de stoep), (4) parkeerhavens en stoep DWH (voorheen de rijbaan), (5)= steile rand naar tunneltalud met hekwerk, (6)= fietsroute naar Westtunnel (voorheen stoep), (7)= wandelpad naar Westtunnel (voorheen groen), (8)= 7 monumentale bomen uit 1930, (9)= toegang fietsers voor route naar niet-overdekte fietsenstalling, (10)= keermogelijkheid auto's voor bezoekers DWH | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023.


Situatie najaar 2023