Augustus 2024 zal de Westtunnel zijn ingereden. EdesPoort zal daarna nog enkele andere werkzaamheden afronden: afwerken talud naar en van tunnel, bouw kiss-and-ride in noordwesthoek, bouw niet-overdekte fietsenstalling. Op de kaarten op deze pagina kun je zien wat waar gaat komen.
Inrichtingsplan | Noordplein
Inrichtingsplan voor het Noordplein in 2025. De gele lijn geeft de laatste mogelijkheid aan om de Stationsweg te voet over te steken. Vanaf dit punt loopt de fietsstraat naar beneden, richting de Westtunnel | uitleg bij de nummers: (1)= gebouw De Witte Hinde aan Stationsweg, (2)= ventweg, (3)= aflopende toegang tot de Westtunnel, (4)= gratis, niet bewaakte en niet overdekte fietsenstalling, (5)= gebouw Kappa-Docie, (6)= kiss-and-ride (halen en brengen met eigen auto), (7)= bestaande waardevolle bomen, (8)= 2x bestaande monumentale zomereiken uit circa 1900, (9)= steil talud met hekwerk tussen de ventweg voor De Witte Hinde en de glooiing van de fietstunnel. Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023.
Opbouw fietsstraat Stationsweg ter hoogte van De Witte Hinde (DWH): (1)= gebouw DWH, (2)= tuin en paden DWH, (3)= ventweg voor DWH (voorheen de stoep), (4) parkeerhavens en stoep DWH (voorheen de rijbaan), (5)= steile rand naar tunneltalud met hekwerk, (6)= fietsroute naar Westtunnel (voorheen stoep), (7)= wandelpad naar Westtunnel (voorheen groen), (8)= 7 monumentale bomen uit 1930, (9)= toegang fietsers voor route naar niet-overdekte fietsenstalling, (10)= keermogelijkheid auto's voor bezoekers DWH | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023.
Groenplan | Noordplein
Groenplan voor het Noordplein in 2025 | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023.
Uitleg bij de nummers:
- (1)= gebouw De Witte Hinde aan Stationsweg, blijft toegankelijk via een aan te leggen ventweg (2),
- (2)= ventweg, exclusief voor bewoners/leveranciers De Witte Hinde, de weg loopt dood en bij (2) is een keerplek, er komt een steile helling naar het tunneltalud, een hekwerk komt tussen de ventweg en het steile talud.
- (3)= aflopende toegang tot de Westtunnel (fietsers en voetgangers), onderdeel van de snelfietsroute vanaf Ede-Centrum naar Wageningen,
- (4)= gratis, niet bewaakte en niet overdekte fietsenstalling voor circa 2000 fietsen (op plek huidige stationsgebouw),
- (5)= gebouw Kappa-Docie (cafetaria blijft daar voorlopig),
- (6)= kiss-and-ride (halen en brengen met eigen auto), taxistandplaatsen vind je aan andere zijde van het spoor (zuidzijde). Vanaf hier kun je perron 1 betreden voor de trein naar Amersfoort en vanaf perron 1 naar de stationstunnel afdalen, om vanaf daar naar een ander spoor te gaan. Dit kan met de trap en lift (naar boven én beneden) of met de roltrap (alleen omhoog).
- (7)= bestaande waardevolle bomen (1x Amerikaanse eik en 6x Esdoorn uit circa 1930); dit terrein loopt geleidelijk af naar het talud van de fietstunnel; omdat hierdoor een brede toegang ontstaat, moet dit het gevoel van veiligheid vergroten.
- (8)= 2x bestaande monumentale zomereiken uit circa 1900.
- (9)= steil talud met hekwerk tussen de ventweg voor De Witte Hinde en de glooiing van de fietstunnel, bij de gele lijn is de laatste plek om de Stationsweg nog te kunnen oversteken; bij de gele lijn begint het afdalen naar de tunnel.
- Rode lijn: fietsroutes, groene lijn: wandelroutes, blauwe lijn: autoroutes.
De letters in het aan te leggen groen corresponderen met de namen van de te planten bomen, struiken en in te zaaien bloemen. Zo is een Qr een zomereik, PaC staat voor prunusboom en Bd voor vlinderstruiken. Het gebied van het huidige busstation wordt voorlopig ingezaaid met gras, in afwachting van de definitieve plannen voor het Noordplein. Hier kunnen nog appartementengebouwen komen en er is ook een fietsviaduct richting het World Food Center in de plannen aanwezig.
Deze bomen en struiken zullen vanaf einde 2024 hier worden geplant. De acht bestaande monumentalen en waardevolle bomen (2x zomereik, 1x Amerikaase eik en 5e esdoorn) zijn als zwarte cirkels ook ingetekend.