
Al jaren ligt er het plan van de Stationsweg een auto-luwe fietsstraat te maken met meer groen langs de weg. Vanaf oktober 2024 is dit project opgestart en gestart in in het centrum. Op deze pagina aandacht voor het deel vanaf de Prins Bernhardlaan/Berkenlaan tot aan de Westtunnel. Zie ook de aparte pagina's over het Noordplein. Alle schetsen op deze pagina: (c) gemeente Ede. Voor alle foto's geldt: (c) Allard Bijlsma.

Maart 2025 | stukje historie gevonden


De zes buizen met elektriciteitskabels, zijn vanaf het Zuidplein door de Westtunnel gelegd en zijn nu op het Noordplein gearriveerd.


Op 6 maart 2025 zijn enkele (al wat verzwakte) paardenkastanjes gekapt. Hiervoor was eerder door de gemeente een kapvergunning verleend. Precies op deze plek zal de fietsstraat naar de Westtunnel gaan lopen.





Voor het appartemengebouw De Witte Hinde zijn enkele bomen gekapt en struiken verwijderd. Ook de stoep is deze week verdwenen. Op deze plek komt een ventweg, specifiek voor de bewoners van het gebouw en vier parkeerhavens voor kortparkeren. Net voorbij het gebouw komt een insteekweg, waar je de auto kan keren en terug kan rijden. Bij het uitgraven van de insteek stootte men op een stuk fundament van het 19e eeuwse hotel De Witte Hinde, dat bij de bouw Van Laar heette. Vanaf de bouw in 1882 was het eerst een stationskoffiehuis en sinds 1885 een hotel, waarbij het flink verbouwd werd. Later heette het Hotel Welgelegen en nog weer later De Witte Hinde. Bij het afbreken van het complex in 1975 is het meeste puin gewoon in het Witte Hindepark achtergelaten. Als je daar rondwandelt, zie je de brokken baksteen overal liggen.


Zo zag dit hotel er rond het jaar 1900 uit. Het stond pal aan de Stationsweg, het rechter deel op de nu aan te leggen insteekweg naast het huidige appartementengebouw. Links loopt de spoorlijn. Het was in baksteen opgetrokken. Bron: Historisch Museum Ede.
Februari 2025 | verwijderen bekabeling middenspanning

Het kleinste stroomkastje is verdwenen

Kabel is eruit: stoep kan weer dicht.



De kabels zijn eruit en afgevoerd en de stoepen gaan alweer dicht. De eerste van drie kastjes is verwijderd. Deze foto's: 28 februari 2025.





De leidingen worden doorgezaagd en daarna uit de openliggende greppels getrokken. Deze foto's: 27 februari 2025.








De kabels met middenspanning, ooit nodig voor het station, worden verwijderd, ter hoogte van de keetmolen. Deze foto's: 24 februari 2025.
Augustus/ september 2024 | nieuwe riolering voor De Witte Hinde


Deze foto's: 18 september 2024.





Deze foto's: 9 en 10 september 2024.




Deze foto: (c) Jos Rutten.



Deze foto: (c) Henk Timmer.
Op 26 augustus 2024 is begonnen met het deel van de Stationsweg, voor De Witte Hinde. Nu de Westtunnel er ligt, kan gestart worden met het verwijderen van het asfalt hier. Daarna wordt de helling naar de tunnel gemaakt en nieuwe riolering gelegd.
Definitieve plannen | najaar 2024
September 2024 zijn de definitieve tekeningen beschikbaar gekomen voor dit deel van de weg + alle kruisingen. [ klik hier voor deel Dennenlaan - Dr Ariensweg ]. De plannen voor het laatste deel, naar de Westtunnel zijn al eerder gepresenteerd: [ zie hier ].

Interessant is de aansluiting van het deel dat EdesPoort aanlegt (najaar 2024) en het deel dat BAM (gemeente) aanlegt (voorjaar 2025). Rechts zie je de Stationsweg en links op het grijze deel dat EdesPoort uitvoert. Ik heb daar wat lijnen op getekend.
Legenda: (1)= gebouw De Witte Hinde, (2)= toekomstige appartementen, (3)= ventweg en kort-parkeerplekken voor bewoners De Witte Hinde, (4)= fietsstraat richting Westtunnel, (5)= voetpad richting Westtunnel, (6) fietspad richting toekomstige fietsenstalling, (7)= voetpad naar opgang station bij perron 1, (8)= aan te planten bomen, (9)= Dr. Ariensweg.

Woon je aan de Stationsweg? Zoek dan in het juiste deel je huisnummer op en je ziet hoe het er voor jouw huis gaat uitzien. In de legenda van de PDF zie je precies welke soorten stenen en groen waar gaat komen. De maten staan direct in de kaart. Hier als voorbeeld: ter hoogte van de Keetmolenflat.