Station Ede-Wageningen | 2023 | chronologisch verslag

Deel III | chronologisch fotoverslag | 2023

Website om zelf op de hoogte te blijven: https://www.spoorzone-ede.nl/   Alle foto's: (c) Allard Bijlsma, behalve indien anders vermeld bij de foto. Bovenaan staan de meest recente foto's van dit tijdvak. Wil je oudere foto's zien? Kies hieronder.


Januari 2024 | fietsenstalling en perrons


December 2023 | verlichte klokkentoren

Sinds eind december is in de avond en nacht de klokkentoren verlicht. Begin 2024 zal ook de klok correct gaan lopen.


December 2023 | overal puntjes op de i

Ingang noordzijde

Verbreding perron 1 | stoep ligt er

Verlichting noordzijde

Verbreding perron 1 | stoep ligt er nog niet

Laatstte loodjes dakranden

Bouw schuilhok perron 1

Overal waar je kijkt zijn ontwikkelingen: de fietsenstallingen zijn geleverd, de perronnummering is aangebracht, de eerste lift wordt geinstalleerd, de perrons worden verbreed en voorzien van wachthuisjes en meubilair, verlichting aangelegd, enzovoorts.


November 2023 | inrichting stationsplein

Aanleg ontsluitingsweg vanaf de rotonde in de Akulaan. Deze weg wordt gestort in beton. Binnenkomend en uitgaand verkeer wordt hier van elkaar gescheiden, wat een veilige toegang oplevert. Situatie: 20 november 2023.

Uitleg bij de nummers: (1) toegangsweg vanaf rotonde Akulaan, (2) bushaltes, (3)= taxistandplaats, (4)= kiss-and-ride voor ophalen en brengen, (5)= richting uitgang via rotonde Akulaan, (6)= wachtruimte onderin klokkentoren, (7)= ingang stationstunnel.

In de klokkentoren komt een overdekte wachtruimte; pal bij het busstation. Tussen het Woonstede-gebouw en het in aanbouw zijnde 'Hartogshof' komt een looproute richting 'De Fietser'.

Helemaal rechts komt de aan- en afvoerroute voor de nog te bouwen parkeergarage en die duikt onder de uitgaande weg voor auto's en bussen. Bij de ingang worden bussen en taxi/auto's van elkaar gescheiden. Bij het uitrijden voegt dit verkeer zich wel weer samen.

Richting de Klinkenbergerweg komt een groene helling, met (tegen de tunnel aan) een trap voor voetgangers vanuit de richting Parkweg. In het stationsplein komen grote driehoekige betonnen plantenbakken, met brede randen waar je lekker op kunt zitten.


November 2023 | snelfietsroute en perron 5

Op 8 november is het asfalt voor de fietsroute aangebracht. Ook de stoep ligt er en de automatische deuren van de fietsenstalling zijn geplaatst. Er wordt gewerkt aan het definitief verbreden van perron 5, waarbij een schuilhok is weggehaald. Ook binnen wordt er hard gewerkt; zo is de keuken voor de fietsenstalling al geïnstalleerd. 

Hier wordt de nieuwe kiss-and-ride aangelegd.


November 2023 | De klok is geplaatst

Vanaf Zuidplein

Vanaf Zuidplein

Vanaf Emmalaan

Vanaf AKUlaan

Vanaf Sijsselviaduct

Vanaf Mauritskazerne

Vanaf EHBO-gebouw ENKA-wijk

Vanaf Noordplein

Vanaf H4-Woonstedegebouw

Vanaf De Fietser ENKA-buurt

Vanaf perron 5

Vanaf AKUlaan

Vanaf Bospad (t.h.v. Stingerbol)

Vanaf Sijsseltviaduct

Vanaf Dr. Hartogsweg

Vanaf WFC/ Stingerbol.

Vanaf Emmalaan

Vanaf Klinkenbergerweg

Vanaf Mauritskazerne


November 2023 | de klok is gearriveerd


Oktober 2023 | rondleiding en klokkentoren

Hert houtwerk is voorzien van folie. Op de grond wordt het topdeel met klok opgebouwd en dat is al voorzien van een zinken afwerking.

Vrijwel elke dag wordt er op het bouwterrein wel een groep rondgeleid. Op 12 oktober was er een grote groep, die zelfs (in de tunnel) een warme hap kreeg aangeboden. Standaard krijgt elke bezoeker een geel hesje en een helm aangemeten.


September 2023 | klokkentoren en vloer

De klokkentoren moet straks de blikvanger worden van het nieuwe station. 21 en 22 september zijn er nieuwe delen ingetakeld, waardoor langzaam de toren de hoogte in gaat. Het laagste deel wordt straks bedekt met glas en wordt een wachtruimte. Het bovenste deel wordt bedekt met zink. Bovenin komt één klok en wel aan de zijde van het busstation. Deze klok zal zo'n 4 meter in doorsnede zijn.

De zandvloer in de spoortunnel, die afgelopen week op het beton is aangebracht, wordt voorzien van driehoekige stenen.


September 2023 | details

Half september | de bodem van de toegangsroute en de tunnel zelf zijn tot wel 50 cm opgehoogd met zand. Hierin zijn alle leidingen weggewerkt. Binnenkort wordt het geheel betegeld. In de belangrijkste traptreden zijn 42 gaten geboord; in de andere zes. Hier komen ronde pluggen die ervoor moeten zorgen dat je altijd goed ziet hoe de trap loopt. Het ligt in de planning dat in de voorjaarsvakantie (februari 2024) het nieuwe station opengaat.

Begin september | er is een start gemaakt met het bedekken van alle betonnen vloeren met rollen bitumen. Daarop worden enkele decimeters aan zand gestort en daarop komt de definitieve betegeling.

De rand van de fietsenstalling wordt afgewerkt met houten planen. Daarop komt later de metalen definitieve afwerking. Er is een verbinding met houten driehoeken gemaakt tussen het stationsgebouw en de klokkentoren. Het dak tussen stationskap en fietsenstalling wordt bedekt met metalen golfplaten en glas.


Eind augustus 2023 | vordering tegelwerk en dakverbinding

Na een moeizame start (de tegels lieten los) wordt het tegelwerk nu voortvarend aangepakt. Zelfs tijdens de bouwvak werd hier zeven dagen per week doorgewerkt ....

In augustus is het dak van het station verbonden met dat van het station. Fietsers die hier de snelfietsroute naar Arnhem gebruiken of aankomen vanuit de ENKA-buurt, rijden hier als het ware het station binnen. Onduidelijk is of dit deel van het dak nog wordt afgesloten of dat dit dakdeel openblijft. Duidelijk is al wel dat met een (meest in Nederland voorkomende) zuidwestenwind en regen, de toegang tot de fietsenstalling een tochtige en natte bedoening wordt.


Begin augustus 2023 | start bouw wachttoren

Nu de Westtunnel klaar is, is men begonnen met het opruimen van het bouwterrein.

Bouw van de klokkentoren is gestart, gezien vanaf de Akulaan

Bouw van de stationstoren is gestart, gezien vanaf perron 5

Het stationsgebouw is vrijwel waterdicht. Vrijwel alle glas is geplaatst.


Juli 2023 | trap gereed | Westtunnel ligt klaar

Er is een begin gemaakt met de overkapping van de ingang van de fietsenstalling. Die betonnen bak wordt een (dure) bloemenbak.

Op vrijdag 21 juli werd dit zijpaneel ingetakeld. Hier komt straks het dakdeel tussen perron 5 en het stationsgebouw.

De trap is opgebouwd uit losse platen zandsteen, idem aan die van het oude station. Dat ziet er vertrouwd uit.

De drie tunneldelen en de vijf kleine losse delen staan helemaal klaar.

Het glas langs perron 5 is geplaatst en de trein naar Nijmegen spiegelt zich daar nu in.


Juli 2023 | hele dak zit erop

Maandag 10 juli: treinverkeer is opgestart en de gehele kap is nu vanaf de perrons te bekijken. Op het dak werkt men aan de afwerking, in de tunnels vordert het tegelwerk. In de fietsenstalling wordt glas geplaatst.

Zondag 9 juli: de laatste 10 dakdelen boven de perrons zijn geplaats. Gezien vanaf gebouw H4/Woonstede.

Het terrein waar eerst alle dakdelen werden opgebouwd is nu leeg en klaar voor de aanleg van onder meer het busstation.

Zondagmiddag 9 juli: de kraan is omlaag gehaald, in verband met naderend onweer.


Juni 2023 | overal voortgang

Het gebouw aan de zuidzijde is voorzien van ramen

De drie roltrappen zijn aangevoerd en geplaatst. Je kunt straks met de roltrap omhoog. Ben je slecht ter been en je wilt naar beneden, dan kun je de lift ernaast nemen. Aan de andere zijde van de tunnel is een brede trap.


Mei 2023 | voortgang bouw nieuwe stationsgebouw


Mei 2023 | avondzicht

Wil je mijn 360 graden foto's zien van het station? [ klik dan hier ]

Deze foto's: 15 mei 2023.


Mei 2023 | the day after ...

Wil je mijn 360 graden foto's zien van het station? [ klik dan hier ]

Kijkje vanaf perron 3/4 op maandag 15 mei 2023. Je hebt nu schitterende nieuwe doorkijkjes, zoals je nog nooit eerder hebt gezien.


Mei 2023 | plaatsing dakdelen

Wil je mijn 360 graden foto's zien van het station? [ klik dan hier ]

Situatie zondagmorgen 14 mei.

Deze foto: (c) VolkerWessels (hier sta ik zelf op ...)

Grote drukte aan het einde van de zaterdagmiddag.

Deze foto's zijn van zaterdagmiddag 13 mei. Gezien vanaf het Noordplein.

Deze foto's: nacht van vrijdag op zaterdag. Gezien vanaf het oude station.

Deze foto's: ochtend van vrijdag 12 mei.

Op vrijdag 2023 werden de eerste dakdelen geplaatst. De afdeling communicatie was zowaar aanwezig met een infobord en gratis koffie. Gespannen koppies bij de technische tekenaars en constructeurs, die vanuit heel Nederland naar Ede waren gekomen. Hun werk werd na meer dan een jaar voorbereiding eindelijk geplaatst.


Mei 2023 | klaar voor het plaatsen van de overkapping

De bouw van de grote fietsenstalling vordert. Fietsen kunnen straks op drie niveaus worden gestald. De nieuwe bewoners van het Woonstedecomplex (links), kijken uit op het nieuwe station. Tussen de twee gebouwen door is verder de Hartogshof in aanbouw.

Voor het takelwerk in het weekeinde van 12-14 mei worden meerdere grote kranen opgebouwd. Eerder is al een succesvolle test gedaan met het optillen en verplaatsen van de driehoekige dakdelen.

Het perrondak bestaat straks uit 23 driehoeken, die elk weer opgebouwd is uit 36 kleinere driehoeken. Elke grote driehoek weegt zo'n 65.000 kilogram. In het weekeinde van 12-14 mei worden de eerste 13 hiervan op de al eerder geplaatste pijlers getakeld. Sommige kleinere driehoeken laten licht door, anderen weer niet. Met blauw is de snelfietsroute aangegeven, van Arnhem naar Veenendaal. Bij (1) komt op de 1e verdieping een ingang van de fietsenstalling, direct aan de snelfietsroute. (2) is de ingang vanaf het Frisopark, (3) de hoofdingang aan de ENKA-zijde. Zie [ hier ] voor een uitleg bij hoe straks de fietsroutes naar en van het station zullen lopen.


April 2023 | alle pijlers op hun plek

Alle witte horizontale steunbalken zullen, na plaatsing van de dakdelen in mei en juli, weer worden verwijderd. Ze dienen nu enkel voor de stevigheid van de constructie.


Maart/april | laatste pijlers en dwarsbalken

Deze foto's: zondag 2 april 2023

Deze foto's: zaterdag 1 april 2023

Vanaf vrijdag 31 maart tot en met maandag 3 april was er weer een treinvrije periode ingepland. Op vrijdag en zaterdag zijn de laatste 11 pijlers geplaatst en tussen de palen (tijdelijke) witte en zwarte dwarsbalken aangebracht. De witte zijn puur voor de stevigheid en aan de zwarte is de bovenleiding voor de treinen bevestigd. Alle witte balken worden straks weer verwijderd, als in mei en juli het dak is geplaatst.

Deze foto's: vrijdag 31 maart 2023

In de tunnel is men gestart met het betegelen van de muren (op de foto van 1 april te zien). De verlengde betonranden vanaf het nieuwe viaduct over de Klinkenbergerweg zijn gestort en men is begonnen met het weer afdichten van de doorbraak in het talud bij de Klinkenbergerweg.


Maart 2023 | trappen geplaatst

De drie betonnen trappen, waarmee je straks vanuit de tunnel naar alle perrons zijn gaat, zijn geplaatst.

Voortgang bouw station met start van de 2e verdieping van de fietsenstalling. Beneden op de foto is de 1e verdieping.

De bouw van de fietstunnel in de Stationsweg (2024) vordert gestaag. De bekisting van de dakdelen wordt gemaakt en volgestort.

Aan de Frisokazerne-zijde wordt de toegang tot de tunnel en het viaduct over de Klinkenbergerweg afgewerkt. 

De immens grote driehoekige dakdelen liggen klaar om vanaf mei op de pijlers getild te worden.


Februari 2023 | plaatsing pijlers bij perron 5

De eerste pijlers bij perron 5 zijn geplaatst, boven op het dak van de fietsenstalling in aanbouw. In de roltrapruimte zijn bevestigingspunten te zien, waar ook pijlers op gaan komen. Deze foto's: 25 februari 2023.


Februari 2023 | plaatsing 1e 7 pijlers

In het treinloze weekeinde van 11-12 februari zijn met een kraan de eerste zeven dakdragende pijlers geplaatst op het middenperron (3/4). Binnenkort volgen de pijlers voor perron 1 en 5 en vanaf de maand mei zullen de megagrote driehoekige houten dakspanten worden geplaatst. Wat al wel duidelijk is nu: de overkapping wordt megagroot en zeer indrukwekkend. De witte balken zijn tijdelijk en verdwijnen weer als het dak in juli is geplaatst.

Maandag na de plaatsing

Maandag na de plaatsing

Zaterdag/zondag tijdens de plaatsing

De vrijdag voor de plaatsing


Januari/februari | bouw station

Uitgang station voor Frisokazerne

Links snelfietsroute Arnhem-Veenendaal, rechts fietsenstalling

Driehoekige houten dakdelen worden samengesteld

Tunneldelen fietstunnel Stationsweg in aanbouw (2024 plaatsing)

Toekomstige snelfietspad richting Arnhem

Dakbedekking voor verbreding perron en voor snelfietsroute Arnhem-Veenendaal


Januari 2023 | bouw stationsgebouw

Zicht vanaf het parkeerterrein voor De Fietser (ENKA)

Voorbouwterrein tunneldelen Frisokazerne


Wil je oudere foto's bekijken?