Westtunnel Stationsweg - Oude-Bennekomseweg 

In de periode 2022-2023 is de Westtunnel voorgebouwd op het kazerneterrein en augustus 2024 is de tunnel in drie delen 'onder' het spoor geplaatst. Daar kunnen vanaf einde 2024 voetgangers en fietsers doorheen. Hij maakt daarna deel uit van de snelfietsroute Ede-Wageningen (= Pico Bellopad). Op deze pagina alles over de tunnel; vanaf de bouw (2022-2023) tot aan de plaatsing (4 augustus 2024) en de afwerking daarna (vanaf augustus 2024).


September | afwerken tunnelvloer

Op 6 september 2024 is het eerste deel van de vloer van de tunnel voorzien van een cementlaag. Hierover komen straks het fiets- en het voetpad te lopen. Daarin geïntegreerd wordt de betonnen bak, die de oplossing straks is van de afvoer van in de tunnel lopend water.

Op 6 september reed er tegen half 5 's middags een stoomtrein met twee locs over de Westtunnel heen.


September | start aansluiting Stationsweg

De bestrating, ter hoogte van De Witte Hinde, is verwijderd en er wordt gewerkt aan de riolering. Komende maand wordt ook gestart met de rest van de Stationsweg, die wordt omgebouwd tot een fietsstraat. [ zie hier ]


26 augustus | start realiseren tunnelhelling noordzijde

Met een wichelroede (geen grapje) wordt gekeken waar mogelijk buizen liggen.

De bestaande riolering wordt geinspecteerd. Dit moet weg.

Kapa Docie is per de 26e augustus weer open.

Het asfalt wordt 10 meter van de Stationsweg weer gestort.

28 augustus start het werk

Deze foto: (c) Henk Timmer.

Zaterdag 24 augustus: aanvoer graafmachine. Deze foto's: (c) Henk Timmer.


19 augustus | ook de Valleilijn rijdt weer & graffiti

20 augustus: nog geen graffitti op de nieuwe geluidsmuur

24 augustus: ja hoor, al weer graffitti op de nieuwe geluidsmuur

Vanaf maandag 19 augustus rijden ook de bekende blauwe treinen weer naar en van Amersfoort


13 augustus | treinen rijden over de tunnel

Dinsdag 13 augustus, vanaf 5.00 uur reden de treinen weer. Alleen de treinen naar Amersfoort rijden de komende week nog niet.


Camera bouw.live weer uit per 13 augustus.

De webcam gaf een live beeld vanaf eind juli tot 13 augustus.

De webcam was bevestigd aan een lantaarnpaal, aan het einde van de Stationsweg.


12 augustus | 7 uur voor weer openstellen spoor

12 augustus | 21.30 uur.

Er wordt nog steeds gewerkt aan de bovenleiding, er wordt nog steeds zand en grind gestort en de grote schoonmaak is gestart.


12 augustus | 19 uur voor weer openstellen spoor

Op het Noordplein wordt het puin van de oude voetgangerstunnel afgevoerd.

Alle bovenleidingen zijn weer aangebracht en gecontroleerd. Ruimtes tussen de spoordijkjes worden opgevuld met zand.

Op het Noordplein lijken voorbereidingen gestart te zijn, voor het aanleggen van de niet-overdekte fietsenstalling.


11 augustus | 1 dag voor weer openstellen spoor

Vandaag werden de drie seinpalen teruggeplaatst. Die hadden twee weken langs het spoor naar Amersfoort gelegen. Een nieuwe bovenleidingmast werd geplaatst, waarna de bovenleidingen weer goed werden gehangen. De feestverlichting is weer verdwenen uit de bovenleidingen. Nog één dag om alles te testen voor de openstelling op dinsdagochtend 5.00 uur.


10 augustus | 2 dagen voor weer openstellen spoor

Zaterdag 10 augustus | 9.30 uur.

Tussen de betonnen bielzen wordt grond gestort

De nieuwe geluidswal van zand bij De Witte Hinde

Controlevoertuig actief op spoor 4

Horen en zien vergaat je ...

Gisteravond, om 23.45 uur werd het laatste stuk rails teruggeplaatst. De hele nacht is doorgewerkt aan het storten van grind tussen de betonnen bielzen. Een speciale trein controleert de neergelegde spoorrails en past waar nodig het spoor aan. Dit werk gaat gepaard met veel herrie. Langs het spoor is men bezig alle bekabeling onder de grond te brengen. Ook op de perrons wordt hard gewerkt aan de afwerking.

23.45: het laatste raildeel is teruggeplaatst


9 augustus | 3 dagen voor weer openstellen spoor

Gezien vanaf Noordplein

Dit filmpje toont het terugplaatsen van een deel van spoor 3.

Het grind van de spoordijk wordt nat gehouden, om te voorkomen dat gevaarlijke stoffen hieruit verwaaien.

Rond 21.00 uur lagen spoor 4 en 5 er helemaal weer en spoor 3 voor een groot deel. Deze beelden komen van spoor 3.

Vrijdagmiddag om 17.25 werd het eerste deel van het spoor (naar perron 5) terug geplaatst. Bij de sporen 3/4 en 1 werd toen nog het laatste grind gestort, zodat daar dit weekeinde ook de sporen kunnen worden terug geplaatst. De 'koppen' van perron 3/4 en spoor 5 zijn afgewerkt en voorzien van een hekwerk.

Gezien vanaf Zuidplein

Achter de geluidswal wordt het eerste stuk van het spoor weer terug geplaatst.

Aan de kant van de Parkweg is de geluidsmuur doorgetrokken tot aan de net geplaatste tunnel. Duidelijk is te zien dat het tunneldeel van de snelfietsroute los staat van de rest van de tunnel.


8 augustus | 4 dagen na plaatsing

Rond 10.00 uur

Rond 17.00 uur

Bundel kabels is in goot geplaatst, aansluiting tunnel naar grindbed is gemaakt, terrein voor fietsenstalling deel geëgaliseerd, tunnelwanden zijn bijgewerkt, aan Parkwegzijde is gewerkt aan het doortrekken van de geluidsmuur.


7 augustus| 3 dagen na de plaatsing

Tijdelijke helling voor aanbrengen geluidswal wordt weer verwijderd.

Doorkijkje langs geluidswal richting Zuidplein.

Voorraad 'slakken' die gebruikt wordt als spoorbed. Sproeien voorkomt verwaaien van schadelijke stoffen.

Zicht op het werkterrein aan de noordzijde vanaf de 5e verdiepeing van gebouw De Witte Hinde.

De grond is weer aangevuld tot op spoorhoogte.

Zicht richting de perrons vanaf noordzijde.

Aan de Parkwegzijde (rechts achter) zijn betonnen muren geplaatst, aansluitend op het fietstunneldeel.

Er zijn betonnen elementen als overgang van tunnel naar het zandlichaam geplaatst. Gestart is met het storten van grind voor het spoorbed. Deze betondelen zijn al begin 2023 gemaakt op het terrein voor de kazernes en bovenop een tunneldeel op 4 augustus hierheen vervoerd.

De aarden geluidswal tussen De Witte Hinde en het spoor is op hoogte gebracht. Deze wal gaat begroeid worden met bloemen en struiken.

Het spoorbed van grind wordt (weer) aangebracht.

Er wordt gewerkt aan de waterafvoerbuizen van de tunneldelen.

Op het gebouw van De Witte Hinde worden trillingen gemeten. Vooral het gebruik van de wals veroorzaakt sterke trillingen.

Er is gestopt met de grondbemaling en alle pompen zijn inmiddels weer afgevoerd. Bij beide boompartijen zit een meetbuis, voor het in de gaten houden van de grondwaterstand. Die kan nu weer gaan stijgen.

In de tunnel is zand gestort, waardoor de op maandag 5 augustus geplaatste metalen balken niet meer zichtbaar zijn. 


5 augustus 2024 | 1 dag na plaatsing

Er worden stalen balken aangebracht, om te voorkomen dat de druk van het zand de constructie aantast.

De oude muren van de spoortunnel worden vermalen en gescheiden (van het metaal) afgevoerd. Kapa-Docie is deze maand dicht ...

In de nacht van 4 op 5 augustus zijn de openingen naast de tunnel met zand opgevuld. Hiervoor heeft één kiepwagen de hele nacht op en neer gereden. Een wals zorgt dat de grond goed wordt 'aangestampt'.

De helft van het zand dat hier lag is al weer weg.

Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het spoor en de bovenleiding, direct naast de tunnel.

Ook aan de westkant is de grond weer vrijwel op de juiste hoogte teruggebracht. 


4 augustus 2024 | tunneldelen gaan naar hun plek

Derde deel

10.50: het derde deel (links) zakt nog een paar centimeter en zit daarna naadloos tegen deel 2 (rechts).

Deze vijf foto's: (c) Henk Timmer.

Het laatste deel stond om 11.00 uur helemaal op zijn plek.


Tweede deel

Vanaf 7.00 uur: plaatsing van het tweede deel. Een deel van de metalen rijplaten moet worden verwijderd. Alle GPS-contactpunten zijn weer nagelopen, waardoor het tunneldeel absopluut waterpas kan worden geplaatst. Goed zichtbaar is de kabelgoot, waar straks de bundel kabeld komt, die nu boven het tunneltracé zweeft. Het voorbereidende werk kost veel meer tijd dan het daadwerkelijke inrijden.

Eerste deel

Het eerste tunneldeel, voor de fietsverbinding Veenendaal-Arnhem, ligt 4.30 uur op zijn plek. Door wederom gebrekkige communicatie, komen veel mensen te laat om het inrijden te kunnen zien. Om 6.30 werd het transportvoertuig teruggereden.


2 augustus 2024 | het 'empty nest' gezien met een drone

Het bouwterrein van de Westtunnel is leeg. Dronefoto's: (c) Philip Bos. Klik op een foto om ze te kunnen vergroten.

De drie tunneldelen liggen, duidelijk zichtbaar, op het Noordplein. Op zondag 4 augustus worden ze naar hun definitieve plek gereden.

Deze dronefoto's zijn gemaakt door (c) Philip Bos. Klik op een foto om ze te kunnen vergroten.


2 augustus 2024 | opruimen fundamentvloer

Direct na het verplaatsen van de tunneldelen, zijn de betonnen basisvloeren verwijderd. Ook zijn via drie transporten de laatste kleinere betondelen overgebracht naar de overkant van de Klinkenbergerweg.


2 augustus 2024 | verplaatsen van de tunneldelen

Deze foto's: (c) Henk Timmer.


1 augustus 2024| 1 dag voor het verplaatsen

2 augustus: verplaatsing naar Noordplein

De plek van plaatsing is bijna gereed

4 augustus: plaatsing onder het spoor


25 juli 2024 | klaarmaken vervoer


Het project

Als onderdeel van het nieuwe station Ede-Wageningen en de plannen voor een snelfietsroute van Ede naar Wageningen, is een nieuwe fietstunnel gepland onder de spoorlijn, in het verlengde van de te herinrichten Stationsweg (2). Deze tunnel gaat Westtunnel heten. Voor fietsers en voetgangers wordt hiermee de oude spoorovergang op deze plek in ere hersteld. Deze fietsroute maakt deel uit van de snelfietsroute Ede-Wageningen en kruist die van Arnhem naar Veenendaal, die over de Westtunnel straks loopt (zie blauwe lijn op de kaart). Bij de afbraak van het huidige station, zal augustus 2024 de huidige tunnel onder het spoor verdwijnen. Deze tunnel ligt nu nog een aantal meter ten oosten van de aan te leggen nieuwe tunnel. Op het terrein voor de Frisokazerne is van 2022-2023 in drie delen de nieuwe tunnel (eigenlijk is het een viaduct met drie losse delen) gebouwd. 

Het grootste deel is 21 meter breed, 22 meter lang en 6,5 meter hoog. Deze drie delen worden in 2024 in een treinvrije periode (tweede week van augustus), onder het spoor geschoven, ter hoogte van appartementencomplex De Witte Hinde. Hiervoor is inmiddels een helling aangelegd op het Noordplein, met een hellingshoek van 6%.  De huidige Stationsweg wordt later op deze plek verlaagd, waarna fietsers in een rechte lijn onder het spoor kunnen doorfietsen. Daarna kunnen ze rechtsaf naar de Parkweg, linksaf naar het nieuwe station (7) en rechtdoor naar de nieuw te bouwen fietstunnel onder de Emmalaan en daarna hun weg vervolgen richting Bennekom, aan de rechterzijde van de inmiddels geopende Parklaan (6). In de aangepaste plannen van de bouw van het nieuwe station, zijn de perronopgangen vanaf deze tunnel vervallen. Alle recente foto's: (c) Allard Bijlsma.


Impressie van de fietstunnel (1), gezien richting de Stationsweg, vanaf Zuidplein (5) (c) projectbureau station Ede-Wageningen). De tunnel bestaat uit drie delen en tussen de sporen is de ruimte opengehouden. Aan één zijde komt een voetpad. Er komt hier geen rechtstreekse opgang naar de sporen. 

Situatie in 2023. De weg op de voorgrond wordt (iets naar links) een verdiept liggend fietspad, dat ter hoogte van het station onder het spoor zal gaan (1). Rechts is het Witte Hindepark. De kiss-and-rideplek verschuift meer naar links (4). Huidige weg wordt doodlopende weg voor de bewoners van De Witte Hinde.

Deze foto: 25 maart 2024

Deze foto: 17 mei 2024

Deze foto: 13 juni 2024

Vanaf februari tot juli 2024 vond de ontmanteling plaats van het oude station en verdween de fietsenstalling, kiss-and-ride en werd gewerkt aan de toegangsweg voor de in te rijden tunneldelen. Zie voor meer beelden bij pagina [ 'Noordplein' ]

Uitleg bij de kaart: blauwe lijn= snelfietsroutes, (1) de aan te leggen nieuwe fietstunnel onder spoorlijn door, (2) Stationsweg, (3)= appartementencomplex De Witte Hinde, (4)= nieuwe kiss-and-ride-locatie noordzijde station, (5)= Oude Bennekomseweg (richting tunnel Emmalaan), (6)= Parklaan (Klinkenbergerweg met Albertstunnel), (7)= inmiddels geopend station Ede-Wageningen met overdekte fietsenstalling, (8)= nieuwe busstation op Polar Bearsplein, (9)= geplande parkeergarage op Polar Bearsplein.   (c) kaart: gemeente Ede.


2024 | kaart planning plaatsing tunnel

Op de informatiebijeenkomst op 30 mei 2023 in de Reehorst werd deze kaart getoond. Er is op te zien via welke route begin augustus 2024 de tunneldelen vervoerd zullen worden en waar de 'glijbaan' komt voor het plaatsen van de tunneldelen (tussen 2 en 3). Ik heb op de kaart aangebracht:

  • (1)= locatie waar op dit moment de drie tunneldelen al klaarliggen
  • (2)= monumentale Amerikaanse eik die eerst gekapt zou worden omdat anders de tunnel er niet langs kan, maar na overleg gespaard zal blijven,
  • (3)= het buschauffersgebouw heeft tijdelijk een andere bestemming; het andere deel met Kapa Docie blijft staan totdat zij zijn verhuisd,
  • (4)= deze twee monumentale zomereiken blijven gespaard. Bron basiskaart: omgevingsoverleg Ede.
  • (Pijlen)= route die de tunneldelen op een wagen met veel wielen gaat afleggen,

2024 juli | toewerken naar de plaatsing

Deze beelden: 17 juli 2024. Voorziening voor het wegpompen van water worden aangebracht. Zie voor meer beelden bij pagina [ 'Noordplein' ]


2024 juni | toegangsroute bedekt met grondplaten

Speciaal voor het inrijden van de tunneldelen, in de tweede week van augustus, worden er vanaf de Keetmolenweg af, honderden metalen grondplaten gelegd voor het geven van stevigheid aan het gele zand hier. Na het plaatsen van de tunneldelen, zullen ze weer worden verwijderd. Deze foto's: 27 juni 2024. Zie voor meer beelden bij pagina [ 'Noordplein' ]


2024 juni | veiligheidshekken plaatsen

Bijna een jaar lang was er niemand bezig met de tunneldelen, maar juni 2024 waren ze weer terug. De diverse delen krijgen een laatste finishing touch. Zo zijn op de bovenranden hekwerken geplaatst.


2024 januari | gereed maken toegangsroute

Januari 2024 | ten oosten van de Klinkenbergerweg

April 2024: Noordplein.


2023 | ontwikkeling tunneldelen

Op het terrein van het vroegere LUAS-opleidingsgebouw was vanaf begin 2023 de bouw bezig van de tunneldelen. Die liggen inmiddels klaar en zullen (pas) zomer 2024 over de weg vervoerd worden naar de tunnellocatie. In een treinvrij weekeinde wordt hier het spoor verwijderd en het talud uitgegraven. De tunneldelen zullen daarna één voor één worden in getakeld, waarna het spoor weer opnieuw zal worden opgebouwd. De bouw van de tunnel zal vergezeld gaan van de afbraak van de laatste delen van het station uit 1983. De huidige tunnel tussen de sporen zal verdwijnen.

Situatie 20 juli 2023: de tunneldelen zijn klaar en de bouwer is bezig het terrein op te ruimen.

Situatie 13 juli 2023

Situatie 20 juni 2023

Situatie 7 mei 2023

Situatie 20 april 2023 | het viaductdeel voor de snelfietsroute Arnhem-Veenendaal is al gereed.

Situatie 17 februari 2023

17 februari

10 februari 2023

26 januari

21 januari

26 januari 2023

19 januari 2023

15 januari 2023

Situatie 11 december 2022