In het najaar van 2018 heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van een fietstunnel onder de Emmalaan, in het tracé Ede-Wageningen. Op dit moment is de aanleg vertraagd, door de aangescherpte stikstofregels. Onduidelijk was tot juni 2024 of de bouw door kan gaan. Door de uitkoop van een agrarisch bedrijf in juni 2024, kan de daarbij verkregen stikstofruimte ingezet worden voor de bouw van de fietstunnel.
Deze fietstunnel sluit straks aan op het verlaagd aan te leggen fietspad, dat voor het appartementencomplex De Witte Hinde vanaf 2025 onder het spoor gaat via de Westtunnel. De Stationsweg wordt fietsvriendelijker en zo ontstaat een deel van het fietstracé Ede-Wageningen (Pico Bellopad). Alle foto's: (c) Allard Bijlsma.
November 2024 | situatie onveiliger
Voor voetgangers een nieuw drama: aan deze zijde moet je nu twee keer de Oude-Bennekomseweg oversteken, met de eerste keer fietsers van twee kanten en daarna auto's en fietsers van twee kanten. Dit komt mede doordat aan de overzijde van de weg geen voetpad loopt. Je zou maar naar de Reehorst willen ...
En dan de situatie voor fietsers. Begin november is de aansluiting van de Oude-Bennekomseweg op de Klinkenbergerwerg en Emmalaan aangepast. De situatie was al onoverzichtelijk hier, maar die is nu ronduit gevaarlijk geworden. Het fietspad naar de Sportlaan is ineens voetpad geworden. Alsof je daarmee fietsers tegenhoudt. Volkomen onduidelijk is het waarom fietsstromen tegen elkaar in moeten gaan (noordzijde), elkaar moeten kruisen en samen een voetgangersoversteekplaats (Klinkenbergerweg) over moeten. Kom je vanaf de Albertstunnel en je wilt richting de Tooroplaan, dan moet je een nauwe doorgang door en daarmee tegemoetkomende fietsers kruisen. Je moet dan eerst de fietsers overleven en dan snel schakelen, want je zit dan ineens op de weg met autoverkeer en bussen, terwijl die juist hier best smal is. Fietsers vanaf de Tooroplaan probeert men nu te weren om vanaf hier naar het stationsplein te gaan, terwijl dat wel de korste route is. Dat wordt wat.
Omdat fietsers nu duidelijker met toestemming richting het station mogen fietsen en hier blijkbaar de Klinkenbergerweg mogen oversteken (er staat een fietsstoplicht), is het schrijnend te zien dat fietsers en voetgangers hier samen de weg over moeten. En dat terwijl hier geen ruimte voor is. Er is namelijk geen fietspad. En ook omdat ouderen en mensen met kinderwagen en rollator, juist hier over moeten oversteken als ze vanaf het station naar de Parkweg willen, omdat bij het station een trap van 26 treden een blokkade vormt. Hier lopen op momenten ook groepen mensen, op weg naar de Reehorst. Als je hier staat, zie je als fietser het fietsverkeerslicht niet (te hoog) en als hij groen wordt, gaan de wandelaarslichten niet aan: lekker handig ook geregeld.
Begin 2024
Voor fietsers, die naar en van de gewraakte fietsenstalling willen (en straks de Westtunnel), is de Emmalaan in de spits oversteken, een gevaarlijke onderneming. De aanleg van de tunnel zal straks (hopelijk) zorgen voor een veilige onderdoorgang.
Fietsers naar en van het station en Bennekom/Wageningen, zitten op deze plek fietsers in de weg die willen oversteken naar de Akulaan. Dat leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties. De aanleg van de tunnel zal deze fietsstromen (hopelijk) van elkaar loskoppelen.
2022
Zicht vanaf het station over de Emmalaan heen. Hieronder komt de fietstunnel, die links aansluit bij de nieuwe Parklaan. Situatie juni 2022.
Zicht vanaf de Emmalaan richting het huidige station Ede-Wageningen. Onder de spoorlijn komt in 2024 een fietstunnel, die aansluit op de te bouwen fietstunnel aan de Emmalaan. Situatie juni 2022.
Uitleg bij de kaart: witte lijn= fietsroute Ede-Wageningen, (0)= toekomstige tunnel voor fietsers, (1)= Emmalaan richting Tooroplaan, (2)= toekomstige station Ede-Wageningen, (3)= Parklaan (Klinkenbergerweg/Bennekomseweg), (4)= Akulaan. Wil je het gehele plan inzien? [klik hier ] (c) kaart: Gemeente Ede.