In dit onderdeel aandacht voor planologische onderwerpen die in het nieuws zijn of dat lang zijn geweest. Ede is een stad met snelle en grote ontwikkelingen. Een thema dat Ede al meer dan tien jaar heeft beziggehouden, is het nieuwe station. Het is bijna een wonder dat eind 2021 gestart kon worden met de werkzaamheden. Het nieuwe station is belangrijk, om de groeiende reizigersstroom goed naar en van Ede te kunnen laten reizen. In de nieuwe wijken als ENKA-buurt en de kazernebuurt wonen veel mensen die werken in de Randstad. Een extra perron is daarvoor belangrijk. Website om op de hoogte te blijven: https://www.spoorzone-ede.nl/. Inmiddels is het station geopend en wordt hard gewerkt aan de afbouw en het inrichten van de omgeving.
Architectuur van het station
Het plan van het station is het resultaat van het jarenlang nadenken en het de revue passeren van meerdere plannen. Zoek je online, dat is het probleem dat ook de plannen die het niet gehaald hebben of plannen die later zeer zijn aangepast, nog gewoon online staan.
2010-2025 | Op naar een nieuw station | het plan
Zie ook mijn [ audiotour ] die je alles vertelt en laat zien over dit onderwerp.
Ede maakt zich in 2021 klaar voor een groeiend aantal reizigers; bezoekers en inwoners. Met de komst van het Programma Hoogfrequent Spoor rijden en stoppen er meer treinen op het station Ede-Wageningen. De bouw van het nieuwe moderne station Ede-Wageningen met een nieuw spoor is een technische uitdaging die het mogelijk maakt dat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden en stoppen in Ede-Wageningen. Het station wordt daarom beter ingericht om ook de overstap naar bus, fiets en auto op een hoger peil te brengen. Najaar 2021 is gestart met de bouw. Februari 2024 opende het voor reizigers.
Zie in de animatie hoe het nieuwe station eruit gaat zien (video). Sfeerbeelden: Projectbureau.
2020 | Het plangebied | kaart
Uitleg bij de oorspronkelijke kaart van het eerste ontwerp: (1)= De Witte Hinde, (2)= Akoesticum, (3)= huidige station uit 1983, (4)= nieuw stationsgebouw, (5)= geplande tunnel, (6)= gepland busstation, (7)= geplande parkeergarage, (8)= gepland appartementencomplex.
2021 | Op zoek naar een bouwer
Toen het plan voor een nieuw station er eenmaal lag, bleek het moeilijk om een geïnteresseerde bouwer hiervoor te vinden. Potentiële bouwers vonden het plan te duur opgezet, voor het bedrag dat ervoor beschikbaar was. Er zijn daarna flinke versoberingen aangebracht en zo werd in april 2021 toch een bouwer gevonden. Zo werd de opgang naar het perron vanuit de fiets-voetgangerstunnel geschrapt, alsmede een fietsingang op de begane grond. In de loop van het jaar kon de bouw starten. [ volg de bouw hier ]
Klik op een afbeelding om naar het artikel erbij te springen.
2022 | Foutjes in impressietekening
Najaar 2022 zijn er overal rond het stationsgebied grote doeken met impressieafbeeldingen opgehangen aan hekken. Ze moesten een beeld geven van hoe het gebied er over anderhalf jaar zal uit zien. Helaas heeft de maker wat grafische vrijheid genomen en de waarheid her en der wat aangepast.
Kijk goed naar de afbeelding, dan zie je: (1)= het perron dat we hier zien is het nieuwe perron 5 en dus niet 4, (2)= op de achtergrond lijk je het oude ENKA-complex te zien, maar in werkelijkheid ligt dat oostelijker en zie je dat vanaf hier niet, (3)= de toren lijkt mijlenver van het station af te liggen, maar in werkelijkheid wordt één en ander veel compacter en ligt het meer naar links, (4)= de bekleding van het gebouw wordt inderdaad met verticale metalen stroken opgebouwd en niet horizontaal met hout, zoals in onderstaand ontwerp te zien is. Verder zal het uitzicht ter hoogte van (5) gevuld worden door het dan nog te bouwen appartementencomplex de Hartogshof.